Ons plan
Rapport armoede (Provincie in cijfers)
Omgevingsanalysefiche Ouderenbeleid (VVSG)
Omgevingsanalysefiche armoede (VVSG)
Inzetten op een deskundige hulp- en dienstverlening
Een grote groep mensen is maar één tegenslag van de armoede verwijderd. Een op tien Vlamingen kan de facturen voor basisbehoeften zoals wonen, energie, gezondheidszorg en onderwijs moeilijk betalen. Bijna één op de tien kinderen in Vlaanderen wordt geboren in een kansarm gezin.
Iedereen kan in de problemen geraken. Op dat moment is het vooral belangrijk om de juiste hulp aangeboden te krijgen. Deze hulp mag zich niet beperken tot financiële en materiële steun. Daadwerkelijke hulp betekent de inzet van een team van professionele deskundigen om cliënten:
zodat ze hun kansen, kwaliteiten, rechten en mogelijkheden maximaal benutten. Daadwerkelijke hulp betekent dat men uiteindelijk zonder hulp verder kan.
Werken aan welzijn omvat een zeer breed scala aan thema's. Voor Nazareth-De Pinte focussen we in dit onderdeel op:
Via het welzijnsbeleid dragen we bij aan volgende SDG's:
Noodwoningen
Cliënten die zich op ons grondgebied bevinden en zich in een situatie van dakloosheid bevinden kunnen een aanvraag indienen tot het bekomen van een doorgangswoning. De dakloosheid kan ontstaan ten gevolge van een gerechtelijk bevel tot uithuiszetting, intrafamiliaal geweld, onbewoonbaarverklaring, brand,…
Het verblijf in een doorgangswoning biedt een tijdelijke periode van woonzekerheid om een duurzame oplossing voor de huisvestingssituatie te vinden. Een doorgangswoning is een uitstekend instrument om structurele oplossingen mogelijk te maken op de verschillende levensdomeinen. Hierdoor wordt niet enkel de huisvestingssituatie onder de loep genomen maar is het een kans tot zoveel meer.
We kunnen met andere woorden verschillende hulpbronnen activeren die ervoor zorgen dat mensen terug hun leven kunnen oppakken.
Om dit mogelijk te maken is er nood aan voldoende opvangcapaciteit en bijhorende woonbegeleiding om dit traject mogelijk te maken.
Lokaal Opvang Initiatief (LOI)
Toewijzingen aan het LOI zijn voornamelijk erkende vluchtelingen in ‘transitie’ (nog maximaal 4 maanden recht op opvang) of personen met een ‘hoge erkenningsgraad’ (d.w.z. waarvan de asielprocedure nog lopende is, maar snel zal afgerond zijn). Door die korte toegestane verblijfsperiodes ligt de nadruk voornamelijk op het vinden van eigen duurzame huisvesting. De huurmarkt is zodanig verzadigd dat dit een gigantische impact heeft op de doorstroom van LOI - bewoners. Ondersteuning in de moeilijke zoektocht naar woningen valt grotendeels op de schouders van de sociale dienst. Als men er niet in slaagt om binnen de vooropgestelde termijn geschikte huisvesting te vinden blijft het kiezen tussen mensen op straat zetten of de plaatsen schorsen en tijdelijk omzetten in een systeem van noodwoning. Op het moment dat de materiële steun wordt stopgezet opent het recht op (equivalent) leefloon. Een geschorste plaats betekent het verlies van subsidiëring door Fedasil naar rato van de geschorste plaatsen.
Sociaal Wonen
Zie ook het thema 'Wonen en ruimte'
Bijna 180.000 gezinnen staan op de wachtlijst voor een sociale woning, met een gemiddelde wachttijd van meer dan vier jaar. Vandaag zijn veel mensen aangewezen op de private huurmarkt, waar ze vaak duurder en minder kwaliteitsvol wonen, wat negatieve gevolgen heeft voor andere levensdomeinen.
Er is een wooncrisis aan de gang: de wachtlijsten voor een sociale woning zijn veel te lang, de woningkwaliteit op de huurmarkt is lager dan op de eigendomsmarkt, de helft van de woningeigenaars kan de noodzakelijke klimaatrenovatie niet betalen, een aanzienlijk aandeel mensen in elke Vlaamse gemeente leeft in precaire omstandigheden of is zelfs dak- of thuisloos. Goed wonen verbetert de algemene levenskwaliteit van mensen, dit is positief voor de lokale gemeenschap.
Noodwoningen
Lokaal Opvang Initiatief
Er is een betere doorstroming nodig. Om hier een antwoord op te bieden willen we het gebruik van buddy’s verder uitwerken. Het gebruik van woonbuddy’s biedt verschillende voordelen, denken we hierbij dan vooral aan persoonlijke en praktische ondersteuning, betere integratie, zoektocht naar huisvesting, …
Het spreekt voor zich dat er ook voldoende ruimte moet zijn om de buddy’s te ondersteunen en op te leiden.
Sociaal wonen
Zie het thema 'Wonen en ruimte'.
Begeleiding en preventie nemen vele vormen aan. Enkele belangrijke tendensen:
In de nieuwe fusiegemeente blijft preventie en begeleiding belangrijk, in samenwerking met diverse partners. Er is niet zozeer nood aan bijkomende financiële ondersteuning, maar wel aan maatschappelijk werkers die mensen leren rond te komen met wat ze hebben of hen motiveren, helpen om hun inkomen te verhogen.
Leefloon
Uit onderzoek blijkt dat volgende factoren de voornaamste drempels zijn om een traject naar begeleiding op te starten:
Er is met andere woorden een behoefte aan intensieve begeleiding voor mensen met een lopend leefloondossier. Cliënten hebben nood aan ondersteuning bij zaken zoals inschrijven bij de VDAB, het opstellen van een CV, het solliciteren, het volgen van sollicitaties, doorverwijzing naar Nederlandse les of opleidingen, en het organiseren van werkervaringsstages. De complexiteit van de dossiers neemt alleen maar toe.
Deze begeleiding heeft als doel om cliënten hun maatschappelijk integratie te bevorderen door onder andere vaardigheden te ontwikkelen, zelfvertrouwen op te bouwen en uiteindelijk de stap te zetten naar werk of opleiding. Door het bieden van individuele ondersteuning en maatwerktrajecten wordt de kans op succes vergroot en worden drempels weggenomen. Via deze begeleiding willen we cliënten empoweren en motiveren om actief deel te nemen aan de maatschappij en zo hun eigen toekomst vorm te geven.
Rechtenverkenning
Het is belangrijk dat het OCMW een vangnet blijft voor mensen die om welke reden dan ook geen andere uitkering kunnen ontvangen. Er is nood aan betere datastromen tussen verschillende (overheids)instranties, zodat OCMW's over relevante en up-to-date informatie beschikken voor een efficiënte en effectieve hulpverlening. Het delen van gegevens tussen verschillende instanties en het vermijden van overbodige aanvragen bij OCMW’s zijn belangrijke stappen om de armoedebestrijding te verbeteren en zo te streven naar een samenleving waar iedereen gelijke kansen krijgt.
Het is van cruciaal belang om rechtenverkenning te blijven doen in een tijd waarin digitalisering steeds prominenter wordt. Hoewel de digitalisering veel voordelen met zich meebrengt, is het essentieel om ook fysieke toegankelijkheid te waarborgen om onderbescherming tegen te gaan. Rechtenverkenner 2.0 is een instrument dat lokale overheden helpt om de rechten van kwetsbare groepen te identificeren en te waarborgen. Door middel van dit instrument kunnen potentiële risico's op onderbescherming worden opgespoord en aangepakt. Het is dus van groot belang om te blijven investeren in rechtenverkenning en te streven naar zowel digitale als fysieke toegankelijkheid.
REMI-tool
De REMI tool is een online tool die maatschappelijk werkers helpt om vast te stellen of het gezinsinkomen toereikend is om een menswaardig leven te kunnen leiden.
OCMW's die gebruik maken van de REMI-tool krijgen een extra toelage van de POD Maatschappelijke Integratie om aanvullende financiële steun te geven, op voorwaarde dat de cliënt er zich toe verbindt een sociaal of professioneel activeringstraject te volgen.
Toename (equivalent) leefloon
Sinds februari 2022 is er (in De Pinte) een sterke toename van het aantal mensen met (equivalent) leefloon. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de impact van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Om hen te ondersteunen en te begeleiden, zetten we in op intensieve begeleiding. Dit zal onder andere gebeuren door regelmatige opvolging en afspraken in het GPMI (geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie). Bij de begeleiding van deze cliënten houden we rekening met verschillende belangrijke indicatoren, zoals herkomst, opleidingsniveau, werkervaring, woon- en gezinssituatie en psychisch welzijn. Door hierop in te spelen, hopen we de nodige ondersteuning te bieden en hen te helpen bij het verbeteren van hun situatie.
REMI-tool
Om de REMI-tool beter te implementeren in onze dienstenverlening werken we een afsprakenkader uit, waarbij de werking van beide gemeentes wordt op elkaar afgestemd.
Samenwerkingen
Om in te kunnen zetten op activering, maken we deel uit van diverse samenwerkingsverbanden, onder meer met de projectvereniging Werken Leie & Schelde.
Armoede is een complexe problematiek. Wie in armoede leeft, ervaart sociale uitsluiting op verschillende domeinen (welzijn, gezondheid, onderwijs, werk, wonen, energie, …).
Onderlinge afstemming en bundeling van krachten, is dan ook noodzakelijk om een daadwerkelijke impact op het terrein te realiseren. Het lokale niveau staat het dichtst bij de mensen en is vaak het best geplaatst om een antwoord te formuleren op hun noden.
Denken we maar aan het Huis van het Kind of het Sociaal Huis. Het Vlaamse beleid is complementair en ondersteunend aan deze lokale acties.
Lokale besturen hebben heel wat instrumenten in handen om op het terrein en dicht bij de mensen armoede en sociale uitsluiting terug te dringen. Ze kunnen onder meer
rechten meer automatisch of proactief toekennen, investeren in betaalbare huisvesting en kinderopvang, medische zorg toegankelijker maken, schoolkosten helpen verminderen
en cultuur- en vrijetijdsparticipatie meer bereikbaar maken voor mensen in armoede.
Tegelijk zitten de grote hefbomen die een rechtstreekse invloed hebben op armoede, zoals de sociale zekerheid, tewerkstellingsmaatregelen, onderwijsbeleid, woonbeleid,
groeipakket... voornamelijk bij de federale en Vlaamse overheid. Een structureel armoedebeleid vraagt een goed samenspel tussen de lokale aanpak en de hogere
overheden. Signalering naar hogere overheden over de armoedeproblematiek en -aanpak stimuleert op zijn beurt betere armoedeplannen van de Vlaamse en Federale
overheid.
Rapport armoede (Provincie in cijfers)
Omgevingsanalysefiche Ouderenbeleid (VVSG)
Omgevingsanalysefiche armoede (VVSG)