Ons plan
Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij er wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.
Stand van zaken
De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard
- In 2021 organiseerden we een participatietraject. Alle gegevens zijn geanalyseerd en samengevat in een rapport (zie ook www.nazareth.be/groeneboulevard). Op basis hiervan zijn vier type-dwarsprofielen bepaald, voor elk type weg binnen dit traject.
- In 2022 maken we de verdere planning op voor ontwerp en uitvoering. Als eerste uitvoeringsdossier voorzien we de heraanleg Dorp-Stropstraat:
- De zone van de uitvoering korten we in tot en met de drempel t.h.v. Stropstraat.
- In het najaar starten we de voorbereidingen:
- opstarten overheidopdracht;
- overleg met nutsmaatschappijen;
- communicatietraject met handelaar.
- de eigenlijke werken zijn gepland in 2023.
Veilige voet- en fietspaden
- Fietspad in de Ten Edestraat: het fietspad was niet meer veilig doordat duwende boomwortels zorgden voor hoogteverschillen tussen de betonplaten. Via een innovatieve techniek kan het fietspad hersteld worden zonder de wortels te beschadigen: een gespecialiseerde firma injecteert hars onder de betonnen platen, zodat deze weer mooi aansluiten. In juli liep een projectproject, de resterende werken voeren we uit in september;
- Het fietsbeleidsplan is geïntegreerd in het mobiliteitsplan (zie verder onder actieplan PB2-03)
- Fietspaden ruilverkaveling: volgens de huidige planning zullen de werken uitgevoerd worden in 2024.
Samen duurzaam naar school
- Er loopt een project m.b.t. het verbeteren van de veiligheid aan de schoolpoort van GBS Eke.
- Zichtbaarheid schoolomgevingen: samen met de scholen zoeken we naar een uniforme en duidelijke omgeving.
- Nieuw is het project 'Op wielekes': via een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem maken we kwalitatieve kinderfietsen toegankelijk voor iedereen. In augustus startten we het project op en we rollen dit uit in het najaar.
Tijdspad en mijlpalen
- Groene boulevard: goedkeuring concept (2020-2022)
- Heraanleg Dorp-Stropstraat (vanaf 2023)
- Wegmarkeringen veilige schoolomgeving - gerealiseerd 2021
- Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan (2020-2022)
- Verlichting spoorwegfietspad - gerealiseerd 2020; geen ontvangsten/uitgaven wegens overname openbare verlichting door Fluvius
- Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden, ten vroegste vanaf 2024)
- Fietsdeelsysteem voor kinder fietsen 'Op wielekes' (2022-2023)
Wat kost het
- Voor het participatietraject en de studiekosten voor 'De groene boulevard' is 50.000 euro voorzien (2021-2022), de bedragen voor de uitvoering worden verschoven.
- De Vlaamse fietspadensubsidies ('Kopenhagenplan') zijn aan de actieplan gekoppeld: totaal 215.000 euro, gespreid over 2021-2024.
- Fietspaden ruilverkaveling: het voorziene aandeel van de gemeente zal gedurende deze legislatuur voor maximum 330.000 euro opgevraagd worden.
- De uitgaven i.v.m. fietsbeleidsplan en mobiliteitsplan zijn geboekt onder actieplan PB2-03.