Ons plan
Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij er wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.
Tijdspad en mijlpalen
- Centrale as: goedkeuring concept (2020-2021)
- Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan (2020-2021)
- Verlichting spoorwegfietspad - gerealiseerd 2020
- Wegmarkeringen veilige schoolomgeving (2021)
Wat kost het
- Bij de meerjarenplanningaanpassing 2020/1 werd bijkomend budget voorzien voor:
- concept groene as (+ 3.000 euro)
- eindvorderingsstaten diverse projecten (+ 25.000 euro)
- verlichting spoorwegfietspad (+ 40.000 euro).
- Aanpassingen investeringen bij opmaak MJP 2021/0:
- er werd 150.000 euro geschrapt wegens niet verder zetten van de 'Strap-app'
- er wordt 215.000 euro fietspadensubsidie Vlaanderen voorzien ('Kopenhagenplan')
- Investeringsoverdracht gemeente van 2020 naar 2021:
- aanpassen weginfrastructuur voor meer veilige voet- en fietspaden: er was 25.000 euro voorzien in 2020, hiervan wordt 15.000 euro overgedragen naar 2021.
- verlichting spoorwegfietspad: de openbare verlichting is overgenomen door Fluvius. Daarom zal er geen subsidie ontvangen worden, er staan echter ook geen uitgaven meer tegenover. De kredieten (zowel ontvangsten als uitgaven) worden daarom niet overgedragen naar 2021.
De fietsenstalling van het Sociaal Huis en het WZC werd gebudgetteerd en geboekt onder gelijkblijvend beleid (GB7-01-01 Beheer en onderhoud gebouwen en terreinen).
Fietsbeleidsplan
In 2020 werden volgende stappen ondernomen:
- Inventarisatieoefening
- Op basis van de resultaten van ‘Zegget ne keer’ werd een samenvatting gemaakt van de voornaamste knelpunten voor fietsers.
- I.s.m. met Veneco en de verkeersdeskundige MINT werd een inventarisatie opgesteld van de fietspaden
- Er is een eerste ontwerp van fietsbeleidsplan opgemaakt en in verschillende feedbackrondes werd er teruggekoppeld
- aan het beleid;
- aan geïnteresseerden
- aan alle adviesraden - zowel de werkgroep mobiliteit, de cultuurraad als de ouderenraad gingen hier op in en gaven advies.
Op basis hiervan wordt in 2021 een fietsbeleidsplan opgemaakt en geïntegreerd in het mobiliteitsplan.
Fietsparkeerplaatsen
Jaarlijks wordt er 10.000 euro voorzien voor fietsparkeerplaatsen. In 2020 werden volgende zaken gerealiseerd:
- Fietsenstallingen aan cc Het Centrum, het Sociaal Huis en WZC Wielkine.
- 4 nieuwe fietsbeugels ter hoogte van hoek Dorp / 's Gravenstraat.
Aangepaste weginfrastructuur
- In 2020 werd er een eerste conceptstudie gemaakt om de twee dorpskernen te verbinden door een groene boulevard. Volgende stappen zijn voorzien in 2021:
- De vernieuwing van de centrale as heeft een grote impact. Vooraleer tot een ontwerp over te gaan, wordt er een breed participatietraject georganiseerd
- Er wordt een studiebureau aangesteld om de technische aspecten verder uit te werken van het gedeelte tussen Stropstraat en Drapstraat..
- Het spoorwegfietspad werd voorzien van verlichting. Fluvius werkte een voorstel uit conform de voorwaarden opgelegd door de provincie, eind maart werd de vergunning ontvangen van Infrabel. De eigenlijke aanleg van de verlichting werd uitgevoerd september 2020. Herstel van het wegdek bleek niet nodig.
Samen duurzaam naar school
- Er was voorzien om een 'Strap-app' te implementeren in 2020. Via een dergelijke app, gekoppeld aan een beloningssysteem, worden kinderen gestimuleerd om te voet of met de fiets naar hun school of vereniging te gaan. Na verder onderzoek en overleg met de verschillende betrokkenen werd besloten om dit voorlopig stop te zetten en eerst te investeren in een voldoende veilige schoolomgeving en veilige verkeersroutes.
- In het kader van het Octoplusplan werden 'Octopuswegmarkeringen' aangekocht om de schoolzones af te bakenen.