Algemene resultaten
Het beschikbaar budgettair resultaat bestaat uit het budgettaire resultaat van het boekjaar (V), het gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar (VI) en de onbeschikbare gelden (VIII). De eerste parameter, het budgettaire resultaat van het boekjaar, is het resultaat van de saldi van het exploitatiebudget (I), het investeringsbudget (II) en het financieringsbudget (IV).
Het budgettaire resultaat van het boekjaar (V) is de graadmeter om te vergelijken of de rekening aansluit bij het eindbudget, en dat over alle deelbudgetten heen. In 2020 bedraagt dit -1.999.515 euro en is hoger dan het voorspelde budgettaire resultaat. Redenen voor het positiever resultaat zijn te vinden in een positiever exploitatiesaldo (1.523.064 euro hoger dan gebudgetteerd), een positiever investeringssaldo (644.577 euro hoger dan gebudgetteerd) en een hoger financieringssaldo (203.365 euro hoger dan gebudgetteerd).
Het gecumuleerde budgettaire resultaat dat rekening houdt met de opgebouwde reserve bedraagt 5.516.097 euro. Het beschikbare budgettaire resultaat van 3.516.582 euro bekomen we door van het resultaat van de vorige jaren het resultaat van dit jaar af te trekken.
Het positieve verschil tussen het gebudgetteerde en gerealiseerde exploitatiesaldo leidt tot een positievere autofinancieringsmarge. De autofinancieringsmarge is in 2020 positiever door de combinatie van verminderde exploitatieuitgaven en verhoogde exploitatieontvangsten ten opzichte van het budget. De autofinancieringsmarge is de graadmeter die aantoont of het bestuur in staat is om zelf de jaarlijkse netto-leningsuitgaven te financieren met de exploitatiemiddelen, en dus zonder gebruik te maken van haar reserves. De AFM bedraagt 1.845.853 euro.
Er wordt tevens een gecorrigeerde autofinancieringsmarge berekend met als doel na te gaan of het bestuur wel snel genoeg zijn leningen terugbetaald. De gecorrigeerde AFM bedraagt 2.048.375 euro, dit betekent dat de AFM nog groter is na correctie. We betalen dus voldoende snel onze leningen terug aan de financiële instellingen.
Exploitatiebudget
Globaal gezien werden de totale exploitatie-uitgaven voor 91,53% gerealiseerd, de exploitatie-ontvangsten werden voor 99,67% gerealiseerd. In totaal werd er 1,6 miljoen euro minder uitgegeven op exploitatie dan geraamd. Per onderdeel bespreken we verder de realisatie en de verklaring van de verschillen.
Exploitatiebudget – Operationele uitgaven
Goederen en diensten
Het budget op de code 60/1, uitgaven voor goederen en diensten, is voor 81% gerealiseerd. Er is nog een verschil van 742.905 euro tussen het budget en de rekening. Hoewel het intrinsieke karakter van een budget dat er wat marge is, moeten we waakzaam blijven om het niet-gerealiseerde budget zo laag als mogelijk te houden. Bijna 150.000 euro werd gebudgetteerd bij de goederen en diensten maar werd uitgegeven in de rubriek subsidies. Het betreft de uitbating van ons Recyclagepark door IVM, de uitgave hiervoor voorzien we als een overdracht naar IVM en niet langer als een werkingskost aan derden. We merken dat dit verschil zich logischerwijze ook manifesteert in de overdrachten.
Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen
De personeelsuitgaven (code 62) bedragen bijna 38% van de totale exploitatie-uitgaven. De realisatie bedraagt 92% van het gebudgetteerde bedrag. De totale personeelskost van het eigen personeel bedraagt 6.440.876 euro. Er werd een responsabiliseringsbijdrage voor het OCMW betaald voor 21.393 euro.
De verschillen zijn eerder aan de lage kant. Binnen deze groep zitten ook de lonen van het onderwijzend Personeel (in/uit). Deze is in 2020 geboekt voor 2.111.235 euro, ze was gebudgetteerd voor 2.400.000 euro. Een belangrijk verschil vinden we terug in de lonen van de contractuele personeelsleden. Op een budget van 4,5 miljoen euro was 420.506 euro niet nodig. Dit heeft voornamelijk te maken met afwezigheden door ziekte en later in dienst treden bij nieuwe aanwervingen.
Er was ook een te hoge raming voor de presentiegelden van de raadsleden. Hier is een niet-realisatie van 67.000 euro.
Specifieke kosten sociale dienst OCMW
Deze rubriek omvat alle uitgaven met betrekking tot de sociale dienst van het OCMW. Het betalen van leeflonen, financiële steunen,… Er zijn verhoogde realisaties in de rubriek Leeflonen door de hogere uitkeringen n.a.v. de coronapandemie.
Toegestane werkingssubsidies
25% van de exploitatieuitgaven zijn werkingssubsidies, m.b. 4.271.081 euro. Deze worden gegeven aan andere besturen, aan verenigingen of aan particulieren. Ze vinden hun oorsprong in een wettelijke basis, samenwerkingsovereenkomsten, subsidiereglementen of nominatieve gemeenteraadsbesluiten. Alle subsidies zijn vrij nauwkeurig te budgetteren, met uitzondering van de subsidies gebaseerd op een kaderreglement. De vraag naar een bepaalde subsidie kan van jaar tot jaar fluctueren. Er werden in 2020 extra subsidies uitbetaald aan verenigingen, gezinnen en bedrijven om de effecten van de coronapandemie op te vangen.
Een overzicht van alle verstrekte subsidies vindt u in de toelichting bij de financiële nota, m.b. overzicht van de verstrekte exploitatiesubsidies.
Hieronder sommen we enkele overdrachten op:
AG Nazareth (prijssubsidie) |
318.555 |
Dotatie Politiezone Schelde Leie |
1.100.838 |
Dotatie Brandweerzone Centrum |
393.158 |
Afvalintercommunale IVM |
573.224 |
Zorgband |
989.556 |
Erediensten |
15.000 |
Andere operationele uitgaven
Uitgaven die hieronder vallen zijn de verschillende belastingen ten laste van de gemeente, zoals de onroerende voorheffing, de roerende voorheffing. Ook oninbare fiscale en niet-fiscale opbrengsten zijn hiervan een onderdeel.
Exploitatiebudget - Financiële uitgaven
De financiële uitgaven betreffen de intresten op de verschillende leningen, rekeningen, e.a.
We betaalden in 2020 in totaal 222.761 euro op onze openstaande leningen bij financiële instellingen en 7.604 euro aan financiële kosten voor de leasing van onze openbare verlichting.
Exploitatiebudget – Operationele ontvangsten
Ontvangsten uit de werking
De ontvangsten uit de werking of retributies bedragen 4,7% van de exploitatieontvangsten en liggen duidelijk lager in 2020 dan andere jaren. Heel wat dienstverlening van het gemeentebestuur kon niet op normale wijze aangeboden worden (school, kinderopvang, activiteiten,…). In 2019 hadden we 1.171.000 euro aan ontvangsten uit de werking t.o.v. 930.000 euro dit jaar. Een lagere realisatie dus van 241.000 euro.
Fiscale ontvangsten en boetes
De geïnde belastingen bedragen 53% van de exploitatieontvangsten en zijn globaal gezien correct gebudgetteerd. De grote fiscale ontvangsten (Personenbelasting en Onroerende Voorheffing) zijn 100% gerealiseerd. Voor deze grote belastingen hebben we in 2020 nog geen corona-effecten. Dit zal de volgende jaren komen.
De algemene gemeentebelasting bedraagt normaal ongeveer 900.000 euro. Door de toegekende verminderingen bedraagt deze in 2020 750.000 euro. De belasting op Tweede verblijven wijkt sterk af van het budget gezien de ontvangsten pas begin 2021 werden ingeschreven.
Werkingssubsidies
26% van de ontvangsten zijn werkingssubsidies. Dit zijn ontvangen overdrachten van een andere overheid en gaat over de algemene middelen zoals het Gemeentefonds, de ex-sectorale subsidies, de personeelssubsidies… Ook specifieke werkingssubsidies in het kader van een project horen bij deze budgetrubriek.
Recuperatie specifieke kosten OCMW
Onder deze rubriek werden de kosten opgenomen met betrekking tot de typische financiële relaties die ontstaan tussen de sociale dienst van het OCMW en zijn cliënten zoals bv. Het uitbetalen van leefloon en steun in speciën. Deze rubriek wordt enkel gebruikt in een OCMW.
Andere operationele ontvangsten
Deze normaal gezien beperkte groep ontvangsten wordt gevormd door inhoudingen op personeelsuitgaven, zoals de persoonlijke bijdrage op de maaltijdcheques van het gemeentepersoneel en de pensioenbijdragen van het politieke personeel. Deze liggen allen in de lijn van het budget, m.u.v. de subsidies voor de BKO. Enerzijds zijn er verhoogde subsidies gekomen n.a.v. de coronapandemie, anderzijds verklaren deze niet volledig de verhoging. De budgetraming van deze BKO-subsidies lag ook te laag en moeten geëvalueerd worden. De andere specifieke werkingssubsidies zijn 104.000 euro hoger dan gebudgetteerd, heel vaak zijn dit extra’s n.a.v. de coronapandemie, zoals voor onderwijs, kwetsbare bevolking, voedselhulp, verhoogde tegemoetkomingen voor cliënten die een leefloon genieten, psychologisch welzijn,…
Financiële ontvangsten
De financiële ontvangsten betreffen ontvangen dividenden en intresten van onze intercommunales. Ook de creditintresten op diverse bankrekeningen vormen deze groep inkomsten.
Eandis |
439.800 |
Veneco (1% intrest) |
12.802 |
Zefier |
6.681 |
AG Nazareth |
4.698 |
Sociale huisvestingsmaatschappijen |
37 |
|
464.018 |
Investeringsbudget
Uitgaven
Een overzicht van de gerealiseerde uitgaven van de investeringsprojecten vindt u in de toelichting van de financiële nota. In dat overzicht ziet u per investeringsproject de gerealiseerde uitgaven op het transactiekredieten van 2020. Van de geraamde transactiekredieten op 2020 werd 72,26% aangerekend, 63% als we de operatie van de openbare verlichting niet meetellen.
Voor Gemeente en OCMW samen was er voor 6,1 miljoen euro aan investeringsuitgaven geraamd. Daarvan is bijna 3,9 miljoen euro aangerekend, 2,2 miljoen euro is over te dragen naar 2021. Van de 2,34 miljoen euro aan potentiële overdracht is er 2,04 overgedragen, 298.000 euro is niet overgedragen en is ten gunste van het resultaat.
Alle bedragen vindt u terug in het ‘Detail investeringen & overdrachten’.
Toegestane investeringssubsidies
|
Jaarrekening |
Politiezone Schelde Leie |
77.364 |
Brandweerzone Centrum |
36.941 |
Zorgband |
22.040 |
Erediensten |
4.289 |
|
104.633 |
Ontvangsten
Een overzicht van de gerealiseerde ontvangsten van de investeringsprojecten vindt u in de toelichting van de financiële nota. In dat overzicht ziet u per investeringsproject de gerealiseerde ontvangsten op het transactiekrediet van 2020.
Er werden geen investeringssubsidies gevorderd in 2020. Er was wel de uitboeking van het openbaar verlichtingspark. Deze activa werden overgedragen aan Gaselwest, zij staan vanaf 2020 in voor het onderhoud van de openbare verlichting.
Financieringsbudget
Uitgaven
Aflossing financiële schulden
In deze rubriek vinden we de kapitaalsaflossingen terug (847.147) aan onze financiële instellingen voor leningen en leasing. De financiële kosten staan bij het exploitatiebudget.
Er was ook een eerste aflossing van onze leasing aan Gaselwest/Eandis in het kader van onze openbare verlichting. Deze aflossing bedroeg 121.728 euro.
Toegestane leningen
De gebudgetteerde toegestane lening van de gemeente aan het Autonoom Gemeentebedrijf bedroeg 323.000 euro. Daarvan werd effectief 128.625 euro aan lening toegestaan ter financiering van het investeringssaldo 2020 van het gemeentebedrijf.
Ontvangsten
Terugvordering van leningen
De periodieke terugvordering is de terugbetaling van de toegestane lening aan Farys (22.545) en de kapitaalsaflossingen (193.692) van het AG Nazareth.
In het kader van de operatie openbare verlichting met Gaselwest/Eandis werd een leasing opgenomen van 1.403.256 euro.
Opname van leningen
In december 2020 werd een lening van 2.000.000 euro gegund aan ING Bank. Deze werd pas opgenomen in januari 2021. Het engagement staat wel in klasse 0 van de balans.
Onbeschikbare gelden
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
Schulden
Op 31/12/2020 bedroeg de openstaande schuld van de gemeente en OCMW Nazareth 10.008.502 euro. Hiervan is 8,7 miljoen euro bij financiële instellingen en 1,3 miljoen euro bij Gaselwest/Eandis. In 2021 betalen we 1.064.160 euro terug.
De bruto-schuldratio op onze leningen bij financiële instellingen bedraagt 0,44, de netto-schuldratio = 0,50.
Eind januari 2021 is er wel een opname van 2 miljoen euro bij ING Bank van de in 2020 gegunde lening.
Bruto-schuldratio = schuldsaldo 31/12/2020 gedeeld door de exploitatieontvangsten
Netto-schuldratio = schuldsaldo 31/12/2020 gedeeld door de exploitatieontvangsten min lonen onderwijzend personeel en Zorgband