Ons plan
Nauw samenhangend met het nieuwe dienstverleningsmodel, is de doorgedreven digitalisering van de organisatie. Digitalisering van de werking betekent dat processen efficiënter verlopen en dat er een vlottere gegevensuitwisseling is tussen de verschillende diensten. Digitalisering van de dienstverlening speelt in op de noden van de moderne burger die veel zaken reeds via digitale weg regelt (bank, vakantie, …). Digitale dienstverlening is echter slechts één van de pijlers van het nieuwe dienstverleningsmodel. Daarnaast blijven andere kanalen belangrijk, zoals de loketfunctie, het werken op afspraak, … . Om dit vorm te geven zal er een strategische visie op ICT worden uitgewerkt:
Stand van zaken
Digitaal (samen) werken
In 2021 stelden we een strategische visie op ICT en een bijhorend actieplan op 'Digitaal (samen) werken.
Stand van zaken halfweg 2023:
- Digitaal informatie delen:
- Intranet: de implementatie van het nieuwe intranet is afgerond. Door gebruik te maken van een Sharepointsite kan informatie gemakkelijker toegevoegd en gewijzigd worden. De opzet laat ook meer interactie toe met alle medewerkers, ook deze van de buitendiensten (niet PC-gebruikers).
- We doen onderzoek naar meest geschikte tool voor elke medewerker ('ieder beschikt over het meest geschikte device voor zijn functie').
- Digitaal communiceren
- We maakten een kader op 'Teams en Outlook: welk communicatiemiddel gebruik je het best' en communiceerden dit aan medewerkers.
- In aansluiting hierop organiseerden we een Tips en Trick-sessie m.b.t. het gebruik van Microsoft Teams als samenwerkingssoftware.
- Digitaal informatie bewaren
- We werken verder aan een Sharepointomgeving om onze documenten efficiënter en effectiever te bewaren.
- We implementeerden een nieuw softwarepakket (TOPdesk) met het oog op meldingenbeheer, patrimoniumbeheer en middelenmanagement (zie ook de actie i.v.m. duurzaam bouwen en verbouwen)
Informatieveiligheid
In 2023 moeten we onze serverstructuur volledig vernieuwen. We maakten de oefening of we de servers ter plaatse houden ('on premise') of dat we kiezen voor een datacenter ('cloud').
Stand van zaken halfweg 2023:
Na onderzoek, kozen we voor cloudmigratie omwille van volgende redenen:
- er is een hogere mate van beveiliging mogelijk
- het is een technisch betere oplossing in het licht van de mogelijke fusie met De Pinte.
- ten opzichte van een aantal jaren terug, is de kost van cloudserver gedaald en is de financiële impact vergelijkbaar.
De overheidsopdracht is lopende, de implementatie van de cloudserver voorzien we tegen eind dit jaar.
Papierloze en cashloze organisatie
We vervangen onze verouderde belastingsoftware, zodat we onder meer kunnen overschakelen naar digitale aanslagbiljetten.
Stand van zaken halfweg 2023
- We implementeerden de nieuwe belastingsoftware in het eerste kwartaal van 2023. De aanslagbiljetten gezinsbelasting konden we versturen met een nieuwe frisse lay-out en een QR-betaalcode. Van de 5146 verstuurde aanslagbiljetten zijn er 1099 betaald via de QR-code.
- Omwille van technische redenen konden we de aanslagbiljetten niet digitaal te versturen, we werken hier verder aan.
- In de tweede helft van 2023 laten we ook een QR-code verschijnen op onze betaalterminals.
Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025
- Strategische visie op ICT - gerealiseerd 2021
- Bedrijfscontinuïteitsplan - gerealiseerd 2022
- Cashloze organisatie - gerealiseerd 2020
- Digitale facturatie - gerealiseerd 2022
- Migratie naar cloudserver (2023)
Wat kost het
Bij meerjarenplanaanpassing 2023 is voorzien:
- 17.000 euro voor de implementatie van diverse softwarepakketten. De aankoop van de belastingssoftware is gebudgetteerd binnen het gelijkblijvend beleid.
- 127.500 euro voor de vernieuwing van de serverinfrastructuur. Door de keuze voor een cloudserver, zal de investeringskost beperkt zijn, maar zullen de exploitatiekosten stijgen vanaf 2024.
Gemeente & OCMW |
|
|
|
|
Exploitatie |
|
|
|
|
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken |
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal Exploitatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Investering |
|
|
|
|
PE3-02-03 Disaster recovery lokaal in het muziekfiliaal |
127.500 |
0 |
0 |
0 |
PE3-02-04 Digitaal (samen) werken |
17.000 |
3.228 |
0 |
0 |
Totaal Investering |
144.500 |
3.228 |
0 |
0 |
Totaal Gemeente & OCMW |
144.500 |
3.228 |
0 |
0 |