Ons plan
Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.
Stand van zaken
De werking van de vervoerregioraad
Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten, de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren. Na een oriëntatiefase in 2020 volgde in 2021 de synthesefase en is de opmaak van een visienota voorbereid. De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Dit sluit aan bij het lokaal mobiliteitsplan. Ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan 'Gedeelde mobiliteit faciliteren') wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt.
Zaken die voor Nazareth ter bespreking voorliggen zijn onder meer de haltes op de N60, vervoer door Landuit, sluiting overwegen, haltes in de bedrijvenzone Eke, ... .
In 2023 kwam onder meer het volgende aan bod:
- De gemeenteraad heeft het regionaal vervoersplan van De Lijn niet goedgekeurd omdat dit niet tegemoetkwam aan aandachtspunten voor Nazareth: het behoud van bushaltes doorheen de kern van Landuit, het niet ontsluiten van bedrijvenzones en de problematiek van de vervanging van de Belbus door het concept 'vervoer op maat'. Samen met De Pinte dringen we er op aan dat het vervoer door Landuit wordt herbekeken.
- De dienstverlening van de NMBS zal worden uitgebreid met twee treinen per uur. Aan het station wordt geen betalend parkeren ingevoerd.
- In het kader van het 'Vervoer op maat' zijn er bijkomende flexhaltes gerealiseerd.
Eigen initiatieven
We wensen zelf gedeeld vervoer naar de markt te organiseren met de Iedereen Mee Bus. Er is hier echter nog geen vooruitgang geboekt: eerst was er de coronapandemie, anderzijds was de functie van maatschappelijk werker buurtzorg gedurende lange tijd niet ingevuld.
Dit project staat momenteel 'on hold'.
Toegankelijke haltes
We nemen deel aan een coachingtraject 'Masterplan Toegankelijke haltes', waarbij we inhoudelijke ondersteuning krijgen van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal design. Doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid is om tegen 2030 50% van de haltes van het aanvullend en kernnet in het nieuw openbaar vervoernetwerk toegankelijk te maken voor iedereen.
Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025
- Regionaal mobiliteitsplan
- oriëntatienota - gerealiseerd 2020
- synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
- ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
- nieuw openbaar vervoerplan - van kracht vanaf 6 januari 2024
- Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
- Halteplaatsomgevingen verbeteren - deelname 'Masterplan toegankelijke haltes (2023-2030)
Wat kost het
Er was 1.000 euro voorzien voor 'Vervoer op maat', er zijn hier geen uitgaven op gebeurd.
Gemeente & OCMW |
0 |
1.000 |
0 |
0 |