Duurzaam mobiel

Hoogtepunten in 2024

Terug naar navigatie - Hoogtepunten in 2024

We realiseren een lokaal Hoppinpunt  aan het station Eke-Nazareth.

We zorgen voor een veilige omgeving door het vernieuwen van de weginfrastructuur. In 2024 starten we de werken aan de Weefstraat/Heerweg (2de fase). In de Oudenaardseheerweg (van Lakenmeersstraat tot spoorweg) voeren we rioleringswerken uit en leggen we fietspaden aan. 

We investeren in het veiliger maken van de schoolomgevingen aan de sporthal, de School van Morgen en aan het pleintje ter hoogte van de gemeentelijke school.

 

Wat realiseren we nog in 2024?

  • Het project 'Op Wielekes’ breidt verder uit met fietslessen voor kinderen.
  • We nemen deel aan een coachingtraject 'Masterplan Toegankelijke haltes'
  • We voeren het mobiliteitsplan, goedgekeurd in 2023, uit.
  • We maken een digitale fietsroutekaart.

Voorrang geven aan de duurzame weggebruiker

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Terug naar navigatie - PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Ons plan

Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij er wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.

Stand van zaken

Veilige voet- en fietspaden

  • Het fietsbeleidsplan is  geïntegreerd in het mobiliteitsplan,dat is goedgekeurd in 2023 (zie verder onder actieplan PB2-03). We gaan verder met de uitvoering.
    • We maken een inventaris op van de fietsenstallingen op het openbaar domein en realiseren en verbeteren de fietsenstallingen waar nodig.
    • We gaan na hoe we fietsenstallingen beter kunnen beveiligen.
    • In het kader van de ontwikkeling van het Hoppinpunt gaan we na of we de stationsparking Eke-Nazareth kunnen uitbreiden zowel qua capaciteit (door dubbele stalling) als ruimte voor buitenmaatse fietsen, elektrische fietsen en deelfietsen.
  • Fietspaden ruilverkaveling:
    • In 2024 start de uitvoering van fietspad nr. 6 tussen Putstraat en de Kortijksesteenweg
  • We maken een digitale fietsroutekaart met aanduiding van knelpunten in samenwerking met provincie Oost-Vlaanderen en UGent. In 2023 voerden we een bevraging uit bij inwoners, we realiseren de kaart in 2024.
  • De fietssuggestiestroken vernieuwen we in 2024.

Samen duurzaam naar school

  • We zetten het project 'Op Wielekes' verder. Op Wielekes is een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem voor  kinderfietsen. In 2024 onderzoeken we de mogelijkheid van fietslesjes voor kinderen.
  • We investeren in het veiliger maken van de schoolomgevingen aan de sporthal, de School van Morgen en aan het pleintje ter hoogte van de gemeentelijke school. Dit wordt voor 50 % gesubsidieerd door Vlaanderen.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Groene boulevard: goedkeuring concept (gerealiseerd 2020-2022)
    • Heraanleg Dorp-Stropstraat (uitstel tot 2025)
  • Wegmarkeringen veilige schoolomgeving - gerealiseerd 2021
  • Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan ( gerealiseerd 2020-2023)
  • Verlichting spoorwegfietspad -  gerealiseerd 2020; geen ontvangsten/uitgaven wegens overname openbare verlichting door Fluvius
  • Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden, uitvoering niet meer deze legislatuur)
  • Fietsdeelsysteem voor kinderfietsen 'Op Wielekes' - gerealiseerd 2023
  • Charter wegtransport - goedgekeurd 2022

Wat kost het

  • Meerjarenplanaanpassing 2024:
    • op exploitatie:
      • is er 4.000 euro voorzien voor het project 'Op Wielekes': herstelmateriaal fietsen, fietslessen en inrichting van het lokaal (actie PB1-01-05)
      • is het budget van 2.000 euro voor het opmaken van voetgangers- en fietskaarten doorgeschoven naar 2024 (actie PB1-01-04)
    • op investeringen:
      • 30.000 euro extra voor het veiliger maken van de schoolomgeving (actie PB1-01-05)
      • 65.000 euro voor het vernieuwen van de fietssuggestiestroken (actie PB1-01-02)
  • Volgende subsidies zijn aan dit actieplan gekoppeld:
    • de Vlaamse fietspadensubsidies ('Kopenhagenplan'):  totaal 215.000 euro, gespreid over 2021-2024.
    • de Vlaamse subsidies 'Duurzaam naar school': 15.000 euro (actie PB1-01-05)
  • De uitgaven i.v.m. fietsbeleidsplan en mobiliteitsplan zijn geboekt onder actieplan PB2-03.
Actieplan PB1-01 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Exploitatie
Uitgaven
PB1-01-04 Het opmaken van een voetgangers-en fietskaart 0 0 0 2.000 2.000 0
PB1-01-05 Samen duurzaam naar school 0 0 0 0 4.000 0
Totaal Uitgaven 0 0 0 2.000 6.000 0
Totaal Exploitatie 0 0 0 -2.000 -6.000 0
Investering
Ontvangsten
PB1-01-02 Aanpassen weginfrastructuur voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden 0 0 0 0 70.000 0
PB1-01-05 Samen duurzaam naar school 0 8.822 0 0 15.000 0
Totaal Ontvangsten 0 8.822 0 0 85.000 0
Uitgaven
PB1-01-01 De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard 13.654 34.329 508 0 0 0
PB1-01-02 Aanpassen weginfrastructuur voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden 0 14.169 56.143 35.000 154.000 0
PB1-01-03 Fietsparkeerplaatsen en oplaadpunten voor elektrische fietsen over het gehele grondgebied 0 0 0 0 0 0
PB1-01-05 Samen duurzaam naar school 9.232 5.404 0 3.000 30.000 0
PB1-01-52 Fietspaden ruilverkaveling 0 0 0 0 0 0
Totaal Uitgaven 22.886 53.902 56.651 38.000 184.000 0
Totaal Investering -22.886 -45.080 -56.651 -38.000 -99.000 0
Totaal Gemeente & OCMW -22.886 -45.080 -56.651 -40.000 -105.000 0

PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Ons plan

Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.

Stand van zaken

De werking van de Vervoerregioraad

Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten,  de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren.  Na een oriëntatiefase in 2020 volgde in 2021 de synthesefase en is de opmaak van een visienota voorbereid. De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Dit sluit aan bij het lokaal mobiliteitsplan (zie ook actieplan PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting).

Zaken die voor Nazareth ter bespreking voorliggen zijn onder meer de haltes op de N60, vervoer door Landuit, sluiting overwegen,  haltes in de bedrijvenzone Eke, ... . In 2023 keurde de gemeenteraad het regionaal vervoersplan van De Lijn niet goed omdat dit niet tegemoetkwam aan aandachtspunten voor Nazareth.

Ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren) wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt

Toegankelijke haltes

We nemen deel aan een coachingtraject 'Masterplan Toegankelijke haltes', waarbij we inhoudelijke ondersteuning krijgen van Inter, het Vlaams expertisecentrum voor toegankelijkheid en Universal design.  Doelstelling van het Masterplan Toegankelijkheid is om tegen 2030 50% van de haltes van het aanvullend en kernnet in het nieuw openbaar vervoernetwerk toegankelijk te maken voor iedereen.  

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Regionaal mobiliteitsplan
    • oriëntatienota - gerealiseerd 2020
    • synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
    • ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
  • Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
  • Halteplaatsomgevingen verbeteren - deelname 'Masterplan toegankelijke haltes (2023-2024)

Wat kost het

  • Jaarlijks is er 1.000 euro voorzien om vaste ritten te organiseren met de 'Iedereen mee bus'.
Actieplan PB1-02 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Exploitatie
Uitgaven
PB1-02-03 Eigen gemeenschappelijk vervoer in Nazareth organiseren 0 0 0 1.000 1.000 1.000
Totaal Uitgaven 0 0 0 1.000 1.000 1.000
Totaal Exploitatie 0 0 0 -1.000 -1.000 -1.000
Totaal Gemeente & OCMW 0 0 0 -1.000 -1.000 -1.000

Slim en veilig op weg

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Terug naar navigatie - PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Ons plan

Het lokaal bestuur wil de gedeelde mobiliteit faciliteren om de autoafhankelijkheid te reduceren.

Stand van zaken

Hoppinpunten

Vanuit Vlaanderen is beslist dat de Mobipunten voortaan als Hoppinpunten door het leven gaan. 'Hoppin' staat voor basisbereikbaarheid en alle daaraan gelinkte oplossingen. Vanuit de Vlaamse Vervoersregio (VVR) Gent werd in 2021 een verantwoordingsnota en een schets opgemaakt voor het lokaal Hoppinpunt Station Eke-Nazareth.

Dit project heeft vertraging opgelopen bij de Vervoersregio waardoor de realisatie nu al is uitgesteld van 2022 naar 2024.

In 2023 is het schetsontwerp goedgekeurd, start van uitvoering is voorzien in 2024.

De mogelijkheid van deelinitiatieven onderzoeken en stimuleren

  • We zetten de fietsleasing voor medewerker van het lokaal bestuur Nazareth verder.
  • In juni 2023 stapten we  in het regionaal autodeelproject van Veneco om deelwagens af te nemen en eigen voertuigen in te kantelen. Voor uitvoering wachten we tot de subsidie voor de project is toegezegd aan Veneco.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Hoppinpunt (2020-2025)
  • Regionaal autodeelproject Veneco (2023-2024)
  • Fietsleasing medewerkers lokaal bestuur Nazareth  - gerealiseerd 2021

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024 zijn een deel van de budgetten voor het Hoppinpunt verschoven naar 2024.

Actieplan PB2-01 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Investering
Ontvangsten
PB2-01-01 Het realiseren van een lokaal Hoppinpunt aan het station Nazareth - Eke 0 0 0 0 59.750 0
Totaal Ontvangsten 0 0 0 0 59.750 0
Uitgaven
PB2-01-01 Het realiseren van een lokaal Hoppinpunt aan het station Nazareth - Eke 0 0 0 15.000 48.000 0
Totaal Uitgaven 0 0 0 15.000 48.000 0
Totaal Investering 0 0 0 -15.000 11.750 0
Totaal Gemeente & OCMW 0 0 0 -15.000 11.750 0

PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Terug naar navigatie - PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Ons plan

Om de veiligheid te verhogen wordt er geïnvesteerd in nieuwe wegen.

Stand van zaken

Voorbereiding en uitvoering van de werken

  • Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat): ontwerp in 2022, uitvoering vanaf april 2025.
  • De Lichterveldestraat: de aannemer is eind 2021 aangesteld, de werken zijn in 2022 uitgevoerd.
  • Boeregemstraat: in het tweede kwartaal van 2023 is de toplaag op het grondgebied Nazareth aangelegd. Voor wat betreft Nazareth, zijn alle werken voor dit project nu uitgevoerd.
  • Oudenaardseheerweg (tussen Spoorweg en Lakenmeersstraat).
    • De ontwerpplannen zijn goedgekeurd door de VMM: de rioleringen kunnen voor 75% gesubsidieerd worden.
    • Nu het mobiliteitsplan is goedgekeurd, onderzoeken we verder de mogelijkheden voor de subsidiëring van de fietspaden.
    • Onteigeningen zijn noodzakelijk, een schattingsverslag is in opmaak. De uitvoering is ten vroegste in 2024.
  • Huisepontweg: Kruisem is akkoord om een fietspad aan te leggen. Verder overleg is nodig om het ontwerp en de planning af te stemmen.
  • 's Gravenstraat/Klapstraat (N437): in 2022 zijn de aangepaste onteigeningsplannen afgewerkt. De raming van de onteigeningen en de opmaak van het ministerieel besluit moeten nog worden opgemaakt. De uitvoering is niet meer voor deze legislatuur.
  • Weefstraat-Heerweg (2de fase) : na verschillende overlegmomenten met De Pinte is in 2021 een consensus bereikt omtrent het profiel. Het aanbestedingsdossier is in opmaak, de uitvoering is voorzien in 2024 en 2025. 
  • Landuit: we maken de start- en projectnota op in samenwerking met Aquafin. In 2024 kunnen we starten met het aanbestedingsdossier en de aanvraag van de omgevingsvergunning. 

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

Project 2020 2021 2022 2023 2024
2025+
Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat)     ontwerp
(Farys)
    uitvoering

De Lichterveldestraat

aanstellen
ontwerper

omgevings-vergunning

aanbesteding

uitvoering

voorl. oplevering

     
Boeregemstraat

ontwerp
omgevings-vergunning

aanbesteding
uitvoering

uitvoering uitvoering (uitvoering)  

Oudenaardseheerweg
(van Lakenmeerstraat tot spoorweg)

    onderzoek onderzoek uitvoering  
Huisepontweg

 

ontwerp

overleg Kruisem overleg Kruisem   ontwerp herzien

's Gravenstraat

/Klapstraat (N437)

 

 

ontwerp

     
Weefstraat - Heerweg (2de fase)

overleg De Pinte

 

overleg De Pinte

ontwerp aan-besteding uitvoering uitvoering
Landuit     onderzoek onderzoek

omgevings-vergunnig

aanbesteding

 
Steenweg Astene uitgevoerd def. oplevering        
Bekaertstraat uitgevoerd def. oplevering        
N437: Warandestraat tot Sticheldreef uitgevoerd herstelling riolering def. oplevering      

 

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024 gebeurden  volgende aanpassingen:

  • Het totaalbudget voor de Boeregemstraat werd verlaagd met 65.000 euro, er is nog 25.000 euro doorgeschoven naar 2024.
  • Voor de aanleg van fietspaden in de Oudenaardseheerweg budgetteren we  585.782 euro aan uitgaven, via verschuivingen van budgetten uit het gelijkblijvend beleid). We voorzien 422.205,78 euro aan subsidies.
  • In 2024 voorzien we 10.000 euro aan studiekosten voor de Huisepontweg .
  • De uitvoeringsbudgetten voor de Weefstraat/Heerweg (2de fase) zijn verhoogd met 129.500 euro.
  • Het budget voor het project Landuit is verhoogd met 15.000 euro voor het bomenbeheersplan en diverse erelonen.
Actieplan PB2-02 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Investering
Ontvangsten
PB2-02-53 Boeregemstraat 0 0 0 478.000 0 0
PB2-02-54 Oudenaardseheerweg (van Lakenmeersstraat tot spoorweg) 0 0 0 0 422.206 0
PB2-02-57 Weefstraat - Heerweg (2de fase) 0 0 0 0 0 80.000
PB2-02-59 Steenweg Astene 0 317.865 0 0 0 0
PB2-02-61 N437: Warandestraat tot Sticheldreef 0 0 0 1.007.954 0 0
Totaal Ontvangsten 0 317.865 0 1.485.954 422.206 80.000
Uitgaven
PB2-02-01 Investeren in het vernieuwen van wegen 8.755 0 0 0 0 0
PB2-02-51 Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat) 0 0 0 50.000 0 400.000
PB2-02-52 de Lichterveldestraat 0 7.362 136.992 3.008 0 0
PB2-02-53 Boeregemstraat 28 9.734 469.489 70.000 25.000 0
PB2-02-54 Oudenaardseheerweg (van Lakenmeersstraat tot spoorweg) 0 0 0 5.000 585.782 0
PB2-02-55 Huisepontweg 5.834 0 7.801 0 10.000 26.200
PB2-02-56 's Gravenstraat/Klapstraat (N437) 0 0 0 0 0 0
PB2-02-57 Weefstraat - Heerweg (2de fase) 24.466 27.129 0 10.000 216.000 216.000
PB2-02-58 Landuit 0 0 0 35.000 56.230 0
PB2-02-59 Steenweg Astene 75.643 2.335 0 0 0 0
PB2-02-60 Bekaertstraat 64.897 1.371 2.949 0 0 0
PB2-02-61 N437: Warandestraat tot Sticheldreef 196.149 -39.275 40.772 0 0 0
PB2-02-62 Prijkelstraat 0 0 0 531.000 0 0
Totaal Uitgaven 375.773 8.656 658.004 704.008 893.012 642.200
Totaal Investering -375.773 309.209 -658.004 781.946 -470.806 -562.200
Totaal Gemeente & OCMW -375.773 309.209 -658.004 781.946 -470.806 -562.200

PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Terug naar navigatie - PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Ons plan

De (her)inrichting van wegen gebeurt op zo'n manier dat veiligheid wordt afgedwongen. Hiervoor zullen verkeersdeskundigen worden ingeschakeld.

Stand van zaken

  • In 2024 zetten we de analyses en onderzoeken van de mobiliteitsgegevens verder, zodat we gericht kunnen bijsturen. De aankoop van een analysetoestel is voorzien.
  • We voeren het mobiliteitsplan, goedgekeurd in 2023, uit.

Verkeersstructuurschets mobiliteitsplan

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Nieuwe functie in het lokaal bestuur: deskundige mobiliteit en verkeersveiligheid - gerealiseerd 2021
  • Systematische opvolging van mobiliteitsindicatoren (vanaf 2022)
  • Mobiliteitsplan - gerealiseerd 2023
    • Oriëntatiefase. Wat is er op vandaag:  Knelpunten en kansen - gerealiseerd 2021
    • Synthesefase - gerealiseerd 2022
      • Oplossingsrichtingen voor knelpunten kansen
      • Participatietraject
    • Beleidsfase. Actiepunten op wijk- en straatniveau - definitief beleidsplan (2022-2023)

Wat kost het

Bij meerjarenplanaanpassing 2024 is 7.500 euro extra voorzien voor de opmaak van het mobiliteitsplan (budgettekort in 2023).

Actieplan PB2-03 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Exploitatie
Uitgaven
PB2-03-01 De mobiliteit slim bijsturen op basis van metingen en het inschakelen van verkeersexperten 2.090 0 2.855 2.500 2.500 2.500
Totaal Uitgaven 2.090 0 2.855 2.500 2.500 2.500
Totaal Exploitatie -2.090 0 -2.855 -2.500 -2.500 -2.500
Investering
Ontvangsten
PB2-03-01 De mobiliteit slim bijsturen op basis van metingen en het inschakelen van verkeersexperten 0 0 0 30.000 0 0
Totaal Ontvangsten 0 0 0 30.000 0 0
Uitgaven
PB2-03-01 De mobiliteit slim bijsturen op basis van metingen en het inschakelen van verkeersexperten 0 60.825 0 7.500 0 0
PB2-03-02 Visuele maatregelen nemen om de snelheid te doen dalen 0 16.072 0 0 0 0
Totaal Uitgaven 0 76.897 0 7.500 0 0
Totaal Investering 0 -76.897 0 22.500 0 0
Totaal Gemeente & OCMW -2.090 -76.897 -2.855 20.000 -2.500 -2.500

PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Terug naar navigatie - PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Ons plan

Veiligheid is geen zaak van het lokaal bestuur alleen, maar is een verantwoordelijkheid van iedereen. Er wordt ingezet op een grotere betrokkenheid van inwoners, sensibilisatie en een strikter handhavingsbeleid.

Stand van zaken

  • In het kader van sensibilisatie organiseren we een aantal jaarlijks terugkerende acties , in samenwerking met de scholen.
    • Het fietsexamen voor leerlingen van het 6de leerjaar
    • De STRAP-dag
    • Alle scholen hebben zich opnieuw geëngageerd als Octopus-school en willen meewerken aan een veilige en gezonde schoolomgeving.

Tijdspad en mijlpalen MJP 2020-2025

  • Trajectcontrole op de N60 - gerealiseerd 2021
  • Jaarlijkse terugkerende sensibiliseringsacties in samenwerking met de scholen

Wat kost het

  • Er is jaarlijks  budget  voor de aankoop van ondersteunend sensibiliseringsmateriaal.
Actieplan PB2-04 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeente & OCMW
Exploitatie
Uitgaven
PB2-04-02 Sensibiliseren m.b.t. veilig verplaatsen 10 0 0 1.400 1.150 1.150
Totaal Uitgaven 10 0 0 1.400 1.150 1.150
Totaal Exploitatie -10 0 0 -1.400 -1.150 -1.150
Totaal Gemeente & OCMW -10 0 0 -1.400 -1.150 -1.150