Toelichting AG

Overzicht ontvangsten en uitgaven - functioneel (schema T1)

Terug naar navigatie - Overzicht ontvangsten en uitgaven - functioneel (schema T1)

Schema T1 toont u, per beleidsdomein, de gerealiseerde en geraamde uitgaven en ontvangsten. We tonen dit voor het exploitatie-, investerings- en financieringsbudget.

2020 2021 2022 2023 2024 2025
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
Algemene financiering
Exploitatie
Uitgaven 100.012 151.322 3.657 - - -
Ontvangsten 200.018 -11 49.972 80.050 50 50
Saldo 100.006 -151.333 46.315 80.050 50 50
Investeringen
Uitgaven
Ontvangsten
Saldo - - - - -
Financiering
Uitgaven 193.692 219.956 261.220 346.503 376.000 382.000
Ontvangsten 128.625 721.760 1.273.866 498.150 410.847 246.000
Saldo -65.067 501.804 1.012.646 151.647 34.847 -136.000
Algemeen bestuur
Exploitatie
Uitgaven 23.305 47.361 46.377 46.750 61.995 47.195
Ontvangsten 290 -
Saldo -23.305 -47.071 -46.377 -46.750 -61.995 -47.195
Investeringen
Uitgaven 4.079 42.151 3.536 - - -
Ontvangsten
Saldo -4.079 -42.151 -3.536 - - -
Wonen en werken
Exploitatie
Investeringen
Uitgaven 5.158 2.902 - - - 38.000
Ontvangsten
Saldo -5.158 -2.902 - - - -38.000
Financiering
Vrije tijd
Exploitatie
Uitgaven 294.515 314.115 563.366 533.719 467.099 466.849
Ontvangsten 461.334 758.191 584.280 969.691 911.048 896.499
Saldo 166.819 444.076 20.915 435.972 443.949 429.650
Investeringen
Uitgaven 119.387 690.206 1.320.330 678.150 410.847 208.000
Ontvangsten - 12.000 50.000 180.000
Saldo -119.387 -678.206 -1.270.330 -498.150 -410.847 -208.000
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583)
Meerjarenplanaanpassing: 2024/0
Journaalvolgnummers: 6987
Andere gebruikte dossiers op dit rapport:

Overzicht ontvangsten en uitgaven - economisch (schema T2)

Terug naar navigatie - Overzicht ontvangsten en uitgaven - economisch (schema T2)

In schema T2 tonen we de gerealiseerde en geraamde uitgaven en ontvangsten per soort.

I. Exploitatie-uitgaven 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Operationele uitgaven 317.820 362.794 613.400 580.469 529.094 514.044 514.044
1. Goederen en diensten 310.239 355.523 601.882 571.469 520.044 504.794 504.794
2. Bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen - - - - - -
a. Politiek personeel
b. Vastbenoemd niet-onderwijzend personeel
c. Niet-vastbenoemd niet-onderwijzend personeel
d. Onderwijzend personeel ten laste van het bestuur
e. Onderwijzend personeel ten laste van andere overheden
f. Andere personeelskosten
g. Pensioenen
3. Individuele hulpverlening door het O.C.M.W.
4. Toegestane werkingssubsidies - - - - - -
- aan de eigen autonome gemeentebedrijven (AGB)
- aan welzijnsverenigingen
- aan andere OCMW-verenigingen
- aan de politiezone
- aan de hulpverleningszone
- aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS)
- aan besturen van de eredienst
- aan andere begunstigden
5. Andere operationele uitgaven 7.581 7.271 11.518 9.000 9.050 9.250 9.250
B. Financiële uitgaven 13 3 - - - - -
1. Rente, commissies en kosten verbonden aan schulden 6 - - - - -
- aan financiële instellingen 6
- aan andere entiteiten
2. Andere financiële uitgaven 7 3
C. Rechthebbenden uit het overschot van het boekjaar 100.000 150.000 - - - - -
417.832,54 512.797,00 613.400 580.469 529.094 514.044 514.044
II. Exploitatieontvangsten 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Operationele ontvangsten 661.366 758.480 634.252 1.049.741 911.098 896.549 878.228
1. Ontvangsten uit de werking 450.865 748.815 553.745 954.585 897.906 883.321 865.000
2. Fiscale ontvangsten en boetes - - - - - -
a. Aanvullende belastingen - - - - - -
- Opcentiemen op de onroerende voorheffing
- Aanvullende belasting op de personenbelasting
- Andere aanvullende belastingen
b. Andere belastingen en boetes
3. Werkingssubsidies 200.000 - 50.000 80.000 - - -
a. Algemene werkingssubsidies 200.000 - 50.000 80.000 - - -
- andere algemene werkingssubsidies 200.000 50.000 80.000
- van de gemeente 200.000 50.000 80.000
- van de Vlaamse overheid
- van de provincie
- van andere entiteiten
b. Specifieke werkingssubsidies - - - - - -
- van de federale overheid
- van de Vlaamse overheid
- van de provincie
- van andere entiteiten
4. Recuperatie individuele hulpverlening
5. Andere operationele ontvangsten 10.502 9.665 30.507 15.156 13.192 13.228 13.228
B. Financiële ontvangsten -14 -11 - - - - -
661.352,43 758.469,00 634.252 1.049.741 911.098 896.549 878.228
III. Exploitatiesaldo 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
243.520 245.672 20.852 469.272 382.004 382.505 364.184
I. Investeringsuitgaven 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Investeringen in financiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
1. Extern verzelfstandigde agentschappen
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten
3. OCMW-verenigingen
4. Andere financiële vaste activa
B. Investeringen in materiële vaste activa 116.948 693.108 1.255.362 669.650 405.847 196.000 200.000
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 116.948 693.108 1.255.362 669.650 405.847 196.000 200.000
a. Terreinen en gebouwen 88.121 385.507 1.212.023 633.500 365.347 163.000 200.000
b. Wegen en andere infrastructuur
c. Roerende goederen 28.827 307.602 43.339 36.150 40.500 33.000 0
d. Leasing en soortgelijke rechten
e. Erfgoed
2. Andere materiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
a. Onroerende goederen
b. Roerende goederen
C. Investeringen in immateriële vaste activa 11.677 42.151 68.504 8.500 5.000 50.000 200.000
D. Toegestane investeringssubsidies 0 0 0 0 0 0 0
- aan welzijnsverenigingen
- aan de politiezone
- aan de hulpverleningszone
- aan besturen van de eredienst
- aan andere begunstigden
128.625 735.260 1.323.866 678.150 410.847 246.000 400.000
II. Investeringsontvangsten 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Verkoop van financiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
1. Extern verzelfstandigde agentschappen
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten
3. OCMW-verenigingen 0
4. Andere financiële vaste activa
B. Verkoop van materiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
a. Terreinen en gebouwen
b. Wegen en andere infrastructuur
c. Roerende goederen
d. Leasing en soortgelijke rechten
e. Erfgoed
2. Andere materiële vaste activa 0 0 0 0 0 0
a. Onroerende goederen 0
b. Roerende goederen
C. Verkoop van immateriële vaste activa
D. Investeringssubsidies en -schenkingen 0 12.000 50.000 180.000 0 0 0
- van de federale overheid
- van de Vlaamse overheid 180.000
- van de provincie 50.000
- van de gemeente
- van het OCMW
- van andere entiteiten 12.000
0 12.000 50.000 180.001 0 0 0
III. Investeringssaldo 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
-128.625 -723.260 -1.273.866 -498.149 -410.847 -246.000 -400.000
Saldo exploitatie en investeringen 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
114.895 -477.588 -1.253.014 -28.877 -28.843 136.505 -35.816
I. Financieringsuitgaven 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Vereffening van financiële schulden 193.692 219.956 261.220 346.503 376.000 382.000 355.000
1. Periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings 193.692 219.956 261.220 346.503 376.000 382.000 355.000
2. Niet-periodieke aflossingen van opgenomen leningen en leasings
B. Vereffening van niet-financiële schulden
C. Toegestane leningen en betalingsuitstel 0 0 0 0 0 0
1. Toegestane leningen 0 0 0 0 0 0
- aan autonome provinciebedrijven (APB)
- aan autonome gemeentebedrijven (AGB)
- aan welzijnsverenigingen
- aan andere OCMW-verenigingen
- aan de politiezone
- aan de hulpverleningszone
- aan intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS)
- aan besturen van de eredienst
- aan niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen
- aan andere begunstigden
2. Toegestaan betalingsuitstel
D. Vooruitbetalingen
E. Kapitaalsverminderingen
193.692 219.956 261.220 346.503 376.000 382.000 355.000
II. Financieringsontvangsten 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
A. Aangaan van financiële schulden 128.625 723.260 1.273.866 498.150 410.847 246.000 400.000
- opname van leningen en leasings bij financiële instellingen
- opname van leningen en leasings bij andere entiteiten 128.625 723.260 1.273.866 498.150 410.847 246.000 400.000
B. Aangaan van niet-financiële schulden -1.500
C. Vereffening van toegestane leningen en betalingsuitstel 0 0 0 0 0 0
1. Terugvordering van toegestane leningen 0 0 0 0 0 0
a. Periodieke terugvorderingen
b. Niet-periodieke terugvorderingen
2. Vereffening van betalingsuitstel
D. Vereffening van vooruitbetalingen
E. Kapitaalvermeerderingen
F. Bijdragen en schenkingen niet gekoppeld aan operationale
128.625 721.760 1.273.866 498.150 410.847 246.000 400.000
III. Financieringssaldo 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
-65.067 501.804 1.012.646 151.647 34.847 -136.000 45.000
Budgettair resultaat van het boekjaar 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
Jaarrekening Jaarrekening Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan Meerjarenplan
49.828 24.216 -240.368 122.769 6.004 505 9.184
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583)
Meerjarenplanaanpassing: 2024/0
Journaalvolgnummers: 6987
Andere gebruikte dossiers op dit rapport:

Investeringsprojecten (schema T3)

Terug naar navigatie - Investeringsprojecten (schema T3)
PRIO IP-PD1-01: Investeren in functionele, eigentijdse en duurzame infrastructuur Reeds gerealiseerd Nog te realiseren Totaal
PD1-01: Zorgen voor functioneel gespecialiseerde, eigentijdse en duurzame infrastructuur vóór MJP in MJP vóór MJP in MJP na MJP
I. UITGAVEN 1.456.576 867.826 2.324.402
A. Investeringen in financiële vaste activa
B. Investeringen in materiële vaste activa 1.402.678 612.326 2.015.005
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 1.402.678 612.326 2.015.005
a. Terreinen en gebouwen 1.402.678 612.326 2.015.005
C. Investeringen in immateriële vaste activa 53.897 255.500 309.397
D. Toegestane investeringssubsidies
II. ONTVANGSTEN 50.000 50.000
A. Verkoop van financiële vaste activa
B. Verkoop van materiële vaste activa
C. Verkoop van immateriële vaste activa
D. Investeringssubsidies en -schenkingen 50.000 50.000
PRIO IP-PD1-02: Investeren in informele en toegankelijke ontmoetingsplaatsen Reeds gerealiseerd Nog te realiseren Totaal
PD1-02: Informele en toegankelijke ontmoeting tussen mensen mogelijk maken vóór MJP in MJP vóór MJP in MJP na MJP
I. UITGAVEN 75.379 19.347 94.727
A. Investeringen in financiële vaste activa
1. Extern verzelfstandigde agentschappen
2. Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en soortgelijke entiteiten
3. OCMW-verenigingen
4. Andere financiële vaste activa
B. Investeringen in materiële vaste activa 75.379 19.347 94.727
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 75.379 19.347 94.727
a. Terreinen en gebouwen 19.347 19.347
b. Wegen en andere infrastructuur
c. Roerende goederen 75.379 75.379
C. Investeringen in immateriële vaste activa
D. Toegestane investeringssubsidies
II. ONTVANGSTEN 140.000 140.000
A. Verkoop van financiële vaste activa
B. Verkoop van materiële vaste activa
C. Verkoop van immateriële vaste activa
D. Investeringssubsidies en -schenkingen 140.000 140.000
PRIO IP-PD2-04: Investeren in een gezonde levensstijl Reeds gerealiseerd Nog te realiseren Totaal
PD2-04: Inwoners en organisaties prikkelen voor een gezonde levensstijl vóór MJP in MJP vóór MJP in MJP na MJP
I. UITGAVEN 282.591 282.591
A. Investeringen in financiële vaste activa
B. Investeringen in materiële vaste activa 282.591 282.591
1. Gemeenschapsgoederen en bedrijfsmatige materiële vaste activa 282.591 282.591
a. Terreinen en gebouwen 282.591 282.591
C. Investeringen in immateriële vaste activa
D. Toegestane investeringssubsidies
II. ONTVANGSTEN
A. Verkoop van financiële vaste activa
B. Verkoop van materiële vaste activa
C. Verkoop van immateriële vaste activa
D. Investeringssubsidies en -schenkingen
PRIO IP-PE3-01: Investeren in een nieuw dienstverleningsmodel Reeds gerealiseerd Nog te realiseren Totaal
PE3-01: Investeren in een nieuw dienstverleningsmodel vóór MJP in MJP vóór MJP in MJP na MJP
I. UITGAVEN 3.536 3.536
A. Investeringen in financiële vaste activa
B. Investeringen in materiële vaste activa
C. Investeringen in immateriële vaste activa 3.536 3.536
D. Toegestane investeringssubsidies
II. ONTVANGSTEN
A. Verkoop van financiële vaste activa
B. Verkoop van materiële vaste activa
C. Verkoop van immateriële vaste activa
D. Investeringssubsidies en -schenkingen
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583)
Meerjarenplanaanpassing: 2024/0
Journaalvolgnummers: 6987
Andere gebruikte dossiers op dit rapport:

Evolutie financiële schulden (schema T4)

Terug naar navigatie - Evolutie financiële schulden (schema T4)
Financiële schulden op 31 december 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026
A. Financiële schulden op lange termijn 3.013.474 3.471.280 4.419.355 4.541.505 4.570.352 4.461.352 4.574.352
1. Financiële schulden op 1 januari 3.083.984 3.013.474 3.471.280 4.419.355 4.541.505 4.570.352 4.461.352
2. Nieuwe leningen 128.625 723.260 1.273.866 498.150 410.847 246.000 400.000
3. Aflossingen
4. Overboekingen -199.135 -265.455 -325.791 -376.000 -382.000 -355.000 -287.000
5. Andere mutaties
B. Financiële schulden op lange termijn die binnen het jaar vervallen 195.443 240.942 305.513 335.010 341.010 314.010 246.010
1. Financiële schulden op 1 januari 190.000 195.443 240.942 305.513 335.010 341.010 314.010
2. Aflossingen -193.692 -219.956 -261.220 -346.503 -376.000 -382.000 -355.000
3. Overboekingen 199.135 265.455 325.791 376.000 382.000 355.000 287.000
4. Andere mutaties
C. Financiële schulden op korte termijn
Totaal financiële schulden 3.208.917 3.712.221 4.724.867 4.876.514 4.911.361 4.775.361 4.820.361
AG Nazareth, Dorp 1, 9810 Nazareth (0643.819.583)
Meerjarenplanaanpassing: 2024/0
Journaalvolgnummers: 6987
Andere gebruikte dossiers op dit rapport:

Financiële risico's

Terug naar navigatie - Financiële risico's

Hieronder geven we u een niet-limitatief overzicht van de potentiële risico’s met een financiële impact op het bestuur. Deze toelichting kadert in artikel 177, 259 en 261 van het decreet lokaal bestuur en 3.5 van de omzendbrief KB/ABB/2019/4.


Het team Financiën heeft de ambitie om alle onderstaande risico’s met financiële impact structureel op te volgen en te remediëren waar nodig. Op basis van structurele rapportering aan het managementteam, het college en de raad zal een structurele en transparante informatiestroom ontstaan waarop beslissingen kunnen genomen worden.

Ontvangsten

Toepassing van retributiereglementen
Het Autonoom Gemeentebedrijf Nazareth probeert de retributiereglementen zo helder als mogelijk op te stellen. Daar waar mogelijk en of nodig worden de tarieven, na delegatie door de Raad van Bestuur, vastgesteld door het Directiecomité.
De reglementen dienen vanzelfsprekend correct toegepast te worden door alle medewerkers. Een correcte kennis van deze reglementen is belangrijk.

Beheersmaatregel:
• Duidelijk overzicht behouden van alle retributiereglementen en de manier waarop deze toegepast worden.
• Een zo efficiënt mogelijke betaalcyclus met, indien mogelijk, een onmiddellijke elektronische betaling.

Opvolgen inkomende subsidies
Het is belangrijk dat het recht op subsidies goed opgevolgd wordt zodat het bestuur haar eventuele trekkingsrechten niet verliest. De volgende jaren wensen we dit goed op te volgen zodat alle subsidies waarop het bestuur recht heeft ook effectief geïnd worden. Dit zijn middelen die onmiddellijk ten bate zijn van de gemeenschap.

Beheersmaatregel:
• Afspraken maken rond het beheren en registreren van inkomende subsidies en de eraan verbonden uitgaven.
• Per subsidie een subsidieverantwoordelijke aanduiden die alles opvolgt.

Beleid rond structureel onvermogende debiteuren
De debiteurenopvolging gebeurt stipt en periodiek waardoor de openstaande vorderingen onder controle zijn. Er wordt een traject afgelegd vooraleer we overgaan tot gerechtelijke invordering.

Beheersmaatregel:
• Hernieuwen en evalueren van procedures rond debiteurenbeheer.
• Tijdig en periodiek uitsturen van facturen.
• Gebruik maken van moderne betaaltechnieken voor een directe afwikkeling van de transactie.
• Kader uitwerken voor een actieve invorderingspolitiek in sociale dossiers om verjaring van vorderingen te vermijden.

 

Uitgaven
De uitgaven zijn onder controle maar we merken dat de exploitatieuitgaven elk jaar te hoog geraamd worden. Dit zorgt voor een niet volledige realisatie en een hypothekering van middelen. Immers, de middelen die (onterecht) ingeschreven worden als exploitatieuitgaven kunnen niet gebruikt worden om investeringen te financieren. Dit heeft tot gevolg dat we op te nemen leningen inschrijven in ons meerjarenplan terwijl dit, mits een correctere inschatting van exploitatieuitgaven, zou kunnen voor lagere bedragen.

In het AG Nazareth speelt ook nog het fenomeen van de prijssubsidie. Te hoog geraamde uitgaven zorgen voor een overfinanciering via het systeem van de prijssubsidie. Dit zou kunnen leiden tot te hoge ontvangsten op het einde van het boekjaar met een onterechte winstrealisatie tot gevolg. Op de winst moet het AG vennootschapsbelasting betalen.

De sterke inflatie van 2022 en 2023 heeft een grote impact op de uitgaven. De investeringsprojecten werden individueel gescreend en daar waar nodig werden budgetverhogingen toegepast. Ook op de werkingskosten in de exploitatieuitgaven werden punctuele en specifieke prijsverhogingen ingecalculeerd.  Meer info vindt u bij de grondslagen en assumpties.

 

Financiering
Schuldenlast beheren en onder controle houden
We financieren de investeringen van het AG Nazareth met renteloze leningen vanuit de gemeente. De aflossingen van deze leningen volgen het afschrijvingsritme van de onderliggende investeringen. Het is belangrijk dat we goed documenteren welke investering gekoppeld is aan welke lening.

Beheersmaatregel:
• Opvolgingstool voor investeringen versus leningen

 

Organisatiebeheersing
Fraude in betalingsverkeer
Besturen worden geconfronteerd met creatieve oplossingen met het oog op het uitvoeren van financiële transacties zodat deze terechtkomen bij een malafide begunstigde. In deze optiek zijn er beheersmaatregelen in het kader van het betalingsverkeer en het verwerken van inkomende facturen. De medewerkers zijn gevraagd voorzichtigheid te bieden in wijzigende gegevens van onze leveranciers.

Ook CFO-fraude (mailverkeer van algemeen of financieel directeur aan medewerkers om betalingen uit te voeren) is in opmars. Ook hier zijn de communicatielijnen in onze organisatie uiterst kort dat we deze frauduleuze praktijken steeds hebben kunnen opvangen.

Beheersmaatregel:
• Duidelijke afspraken maken wie wat mag wijzigen van betaalgegevens en welke informatie op welke manier opgevraagd moet worden bij onze begunstigden.

Projectplanning in functie van beschikbare budgetten en liquide middelen
Een oud zeer in heel veel besturen is de lage graad van de realisatie van het vooropgestelde investeringsprogramma. Uitvoeringsgraden lager dan 60% zijn geen uitzondering. Dit zorgt voor heel veel problemen, niet alleen inzake optimale projectplanning, maar eveneens kan dit leiden tot onrealistische budgettering en vooral inefficiënte financiering.

De BBC wil hiervan uitdrukkelijk afstappen en beoogt de financiering te sturen vanuit liquiditeitsnoden en niet langer vanuit de budgetten. Maar ook dit vereist binnen de besturen een degelijk projectmanagement, wat niet alleen een duidelijke en tijdsgebonden planning inhoudt, maar al evenzeer een realistisch en haalbaar investeringsprogramma. Nog te vaak worden vanuit politiek oogpunt projecten en investeringen in een bepaald jaar ingeschreven, terwijl vooraf goed geweten is dat deze niet haalbaar zijn. Hoeveel een stad/gemeente op jaarbasis kan investeren is immers zowel financieel als operationeel gelimiteerd.

Dergelijke wijze van budgettering belast de administratie onnodig. Enerzijds de uitvoerende diensten, die de druk en stress ervaren om het onhaalbare toch mogelijk te maken. Anderzijds de financiële dienst, die zijn thesaurieplanning en het aangaan van nieuwe leningen niet kan stoelen op betrouwbare cijfers en assumpties.

Beheersmaatregel:
• Monitoringtool ontwikkelen om te komen tot realistische projectplanning.
• Projectfiches gebruiken en laten valideren voor projecten met een belangrijke financiële impact.
• Periodieke rapportering over de vooruitgang van projecten en budgetten.

Beschrijving grondslagen en assumpties

Terug naar navigatie - Beschrijving grondslagen en assumpties

In dit hoofdstuk geven we je informatie over de basisveronderstellingen die we gebruikt hebben bij de opmaak van dit meerjarenplan. We geven je inzicht in de groeivoeten van de verschillende budgetrubrieken. Ook hoe we alles financieren en de assumpties daaromtrent vind je hierna. Vanzelfsprekend worden bij elke meerjarenplanaanpassing alle budgetten grondig geëvalueerd en bijgestuurd.


In deze meerjarenplanaanpassing (versie 2024/0) werden alle budgetten door de verschillende diensten nagekeken en aangepast waar nodig. Aanpassingen die een invloed hebben op meerdere jaren werden in de verschillende jaren meegenomen. Zodoende werd het volledige meerjarenplan geactualiseerd.

Exploitatie

Exploitatie uitgaven

Soort Groei Informatie
Goederen en diensten (60/61) 0%
  • Gezien de voldoende grote buffer op de werkingsbudgetten en om deze niet onnodig te verhogen, werd een nulgroei opgenomen in het meerjarenplan. Er zal bij meerjarenplanaanpassing gewijzigd worden waar nodig. In 2022 en 2023 werden de budgetten voor gas en elektriciteit sterk verhoogd, + 201.250 euro in 2022, +171.000 in 2023 en telkens +72.750 euro in 2024 en 2025.
Personeel (62) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Andere operationele uitgaven (640/7) 1%
  • Het betreffen vnl. door het bestuur te betalen belastingen.
Sociale steun (648 -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Overdrachten (649) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Financiële kosten (65) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth

 

Exploitatie ontvangsten

Soort Groei Informatie
Ontvangsten uit de werking (70) 1%
  • een groei van 1% op alle ontvangsten uit de werking door een verwachte toename van het aantal te leveren diensten.
  • in 2023 is er een prijsverhoging van de tarieven van de cc's en sportinfrastructuur (+20%)
  • de prijssubsidie wordt jaarlijks berekend
Fiscale ontvangsten (73) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Algemene werkingssubsidies (7401/4) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Specifieke werkingssubsidies (7405/7) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Toelagen m.b.t. sociale dienst (7408) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Andere operationele ontvangsten (741/7) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Recuperatie steun (748) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth
Financiële opbrengsten (75) -
  • niet van toepassing in het AG Nazareth

 

Investeringen

Een gedetailleerde lijst van investeringen werd opgenomen. Deze lijst bevat per investering de ontvangsten/uitgaven per jaar. De lijst is gestructureerd per investeringsproject. Elk investeringsproject begint met IP en heeft ofwel een cijfercode indien gekoppeld aan een prioritair actieplan, ofwel een beschrijvende naam indien gekoppeld aan niet-prioritair beleid.

Voorbeeld:

  • IP-PD4-01: dit betreft het investeringsproject gekoppeld aan prioritair actieplan PD4-01, m.n. Kwaliteitsvolle opvang voor kinderen van alle leeftijden.
  • IP-BKO: dit betreffen alle investeringen met betrekking tot de BKO, gekoppeld aan niet-prioritair beleid, vb. onderhoud BKO gebouwen, spelmateriaal,…

Binnen elk investeringsproject is voor budgettaire opvolging en rapporteringsdoeleinden een investering gekoppeld aan een actie. Via de actie en het beleidsitem is het mogelijk meer informatie over de investering te bekomen. Detailinformatie over de betrokken investering vindt u tenslotte in de laatste kolom, net voor de cijfergegevens.

Bij de opmaak van deze meerjarenplanaanpassing (4 de kwartaal 2023) werden de transactiekredieten 2023 van de investeringen geanalyseerd. De transactiekredieten van de investeringen die niet meer in 2023 worden uitgevoerd, zijn alvast verplaatst van 2023 naar 2024. Dit heeft geen invloed op de totale uitgave van een investeringsproject en werd niet meegenomen in de lijst met gewijzigde investeringen. Voor een overzicht van alle geraamde investeringen verwijzen we naar de investeringenlijst in het luik Documentatie.

 

Financiering

Financieringsuitgaven

De bestaande leningen werden ingeschreven op basis van de afschrijvingen van de gekoppelde investeringen. Ook de kapitaalaflossingen van de nieuwe leningen zijn op basis van de onderliggende afschrijvingen.

Financieringsontvangsten

Het investeringssaldo wordt gefinancierd met een lening dat het AG ontvangt van de Gemeente Nazareth.

 

Resultaten

Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

Het vertrekpunt voor dit meerjarenplan is het beschikbaar budgettair resultaat van het vorige boekjaar, i.c. is dit het rekeningresultaat van 2022 en bedraagt -117.086 euro.

Beschikbaar budgettair resultaat

Op basis van voorgaande exploitatie-, investerings- en financieringsbudgetten komen we tot het beschikbare budgettaire resultaat. Dit resultaat is elk jaar  positief waardoor het de norm respecteert.

Autofinancieringsmarge

De autofinancieringsmarge toont aan in welke mate een bestuur in staat is zichzelf te financieren en welke middelen overblijven om eventueel nog extra te besteden aan leningsuitgaven.

Door het respecteren van ook deze norm is aan beide evenwichtsnormen voldaan.

De gecorrigeerde autofinancieringsmarge toont aan of een bestuur snel genoeg zijn leningen aflost. Een te trage terugbetaling van leningen hypothekeert immers volgende bestuursploegen. De gecorrigeerde autofinancieringsmarge is in het AG lager dan de autofinancieringsmarge. Dit betekent dat na correctie een lagere AFM beschikbaar is en dat de schulden van het AG, volgens de Vlaamse norm, te traag terugbetaald worden. Reden hiervoor is dat de terugbetaling het afschrijvingsritme volgt van de gefinancierde activa.