Ons plan
Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.
Stand van zaken
De werking van de vervoerregioraad
Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten, de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan (RMP) op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren. Na een oriëntatiefase in 2020 en de synthesefase in 2021 de synthesefase, kon begin 2022 de visienota goedgekeurd worden. De volgende stap is de opmaak en goedkeuring van een voorlopig ontwerp RMP .
De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Het lokaal mobiliteitsplan sluit hierbij aan (zie ook actieplan PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting).
In 2022 lagen onder meer volgende zaken op tafel:
- haltes op de N60;
- uitbreiding dienstverlening NMBS met twee treinen per uur: opgenomen in het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio en mobiliteitsplan Nazareth;
- halteren op de rijbaan door De Lijn ter hoogte van Edemolen - gerealiseerd 2022;
- station Nazareth: er wordt geen betalend parkeren ingevoerd op de parking NMBS en er is een uitbreiding van de fietsenstalling voorzien;
- samen met De Pinte blijven we pleiten voor voldoende openbaar vervoer door Landuit;
- met de Lijn hadden we overleg omtrent haltelocaties 'Vervoer Op Maat';
- ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren) wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt.
Eigen initiatieven
De mogelijkheid om zelf gedeeld vervoer naar de markt te organiseren met de Iedereen Mee Bus is onderzocht en voorbereid. Er zijn hierin nog geen verdere stappen gezet wegens het moeilijk ingevuld geraken van de functie van maatschappelijk werker buurtzorg.
Tijdspad en mijlpalen
- Regionaal mobiliteitsplan
- oriëntatienota - gerealiseerd 2020
- synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
- ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
- nieuw openbaar vervoerplan - van kracht vanaf 1 januari 2023
- Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
- Halteplaatsomgevingen verbeteren - dit wordt mee opgenomen in het nieuw openbaar vervoerplan en het project m.b.t. de centrale as 'De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard'
Wat kost het
Er was 1.000 euro voorzien voor 'Vervoer op maat', er zijn hier geen uitgaven op gebeurd.