Duurzaam mobiel

Globale evaluatie

Terug naar navigatie - Globale evaluatie

Het lokaal bestuur Nazareth kiest voor de duurzame weggebruiker. We werkten verder aan het fietsbeleidsplan en het mobiliteitsplan, met onder meer een uitgebreid participatietraject. Eind 2022 voerden we de eerste fietsstraten in.

We zorgen voor een veilige omgeving door het vernieuwen van de weginfrastructuur. In 2022 realiseerden we:

  • De Lichterveldestraat: door deze werken uit te voeren hebben we een veiligere omgeving gecreëerd in de buurt van de school en het woonzorgcentrum. Deze weg geeft de mogelijkheid aan het woonzorgcentrum om hun verkeer op eigen terrein te organiseren.
  • de Boeregemstraat: deze zijn in 2022 voor het grondgebied Nazareth voor  90% gerealiseerd. In 2023 zal de toplaag asfalt nog worden aangelegd. Door deze actie te realiseren hebben we een veiligere fietsverbinding tussen Nazareth en Lozer gecreëerd.

Wat realiseerden we nog in 2022?

  • Het lokaal bestuur verdedigt een versterking van het openbaar vervoer in het kader van het regionaal mobiliteitsplan.
  • We bereiden het project 'Op Wielekes' voor: via een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem maken we kwalitatieve kinderfietsen toegankelijk voor iedereen. De start is voorzien in april 2023.
  • Op basis van analyses en metingen  werkten we oplossingsgerichte voorstellen uit voor straten waar er te snel gereden wordt.

Voorrang geven aan de duurzame weggebruiker

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Terug naar navigatie - PB1-01 Voorrang geven aan voetgangers en fietsers

Ons plan

Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.

Stand van zaken

De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard

  • In 2021 organiseerden we een participatietraject.  Alle gegevens zijn geanalyseerd en samengevat in een rapport. Op basis hiervan zijn vier type-dwarsprofielen bepaald, voor elk type weg binnen dit traject.
  •  Als eerste uitvoeringsdossier kozen we  voor de heraanleg Dorp-Stropstraat. In 2022 maakten we het ontwerp op  en hadden we  overleg met de lokale handelaars. Na overleg met de lokale handelaars en wegens budgettair- economische redenen stelden we de uitvoering echter uit naar het voorjaar van 2025.

Veilige voet- en fietspaden

  • Het fietsbeleidsplan is  geïntegreerd in het mobiliteitsplan (zie verder onder actieplan PB2-03). Eind 2022 startten we met de eerste fietsstraten in de nabijheid van schoolomgevingen (Stropstraat, De Lichterveldestraat, Dorp). Verdere uitvoering volgt in 2023, na goedkeuring van het mobiliteitsplan. Onder meer volgende acties uit het prioritair beleid zijn hierin voorzien:
    • de opmaak van een voetgangers- en fietskaart;
    • fietsparkeerplaatsen en oplaadpunten (nabijheid Hoppinpunt).
  • Fietspad in de Ten Edestraat: het fietspad  was niet meer veilig doordat duwende boomwortels zorgden voor hoogteverschillen tussen de betonplaten. Via een innovatieve techniek kon het fietspad hersteld worden zonder de wortels te beschadigen: een gespecialiseerde firma injecteert hars onder de betonnen platen, zodat deze weer mooi aansluiten.
  • Fietspaden ruilverkaveling: volgens de huidige planning van de Vlaamse Landmaatschappij zal dit niet meer gerealiseerd worden deze legislatuur.

Samen duurzaam naar school

  • Nieuw is het project 'Op Wielekes': via een eenvoudig en voordelig fietsdeelsysteem maken we kwalitatieve kinderfietsen toegankelijk voor iedereen. In augustus van 2022 startten we met de voorbereiding. In 2023 maken we de werking operationeel met de opening van het depot vanaf april.
  • Er liep een project m.b.t. het verbeteren van de veiligheid aan de schoolpoort van GBS Eke. Samen met de scholen zoeken we naar een uniforme en duidelijke schoolomgeving. Er is hiervoor systematisch overleg tussen de schooldirecties en de dienst mobiliteit.
  • In september keurden we het 'Charter wegtransport'  van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde goed met het oog op meer verkeersveiligheid in de schoolomgevingen in Nazareth.  

Tijdspad en mijlpalen

  • Groene boulevard: goedkeuring concept (2020-2022)
    • Heraanleg Dorp-Stropstraat (uitstel tot 2025)
  • Wegmarkeringen veilige schoolomgeving - gerealiseerd 2021
  • Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan (2020-2023)
  • Verlichting spoorwegfietspad -  gerealiseerd 2020; geen ontvangsten/uitgaven wegens overname openbare verlichting door Fluvius
  • Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden, niet meer deze legislatuur)
  • Fietsdeelsysteem voor kinder fietsen 'Op wielekes' (2022-2023)
  • Charter wegtransport - goedgekeurd 2022

Wat kost het

  • De ontwerpkosten i.v.m.  groene boulevard worden verrekend in 2023 (PA1-01-01).
  • Op de actie PB1-01-02 vinden we  o.m. de kosten van de herstelling van het fietspad in de Ten Edestraat.
  • De uitgaven ivm fietsbeleidsplan en mobiliteitsplan zijn geboekt onder actieplan PB2-03.
  • Volgende subsidie is aan dit actieplan gekoppeld:
    • de Vlaamse fietspadensubsidies ('Kopenhagenplan'):  totaal 215.000 euro, gespreid over 2021-2024.

PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Terug naar navigatie - PB1-02 Voorrang geven aan het openbaar vervoer

Ons plan

Het lokaal bestuur neemt initiatieven om de kwaliteit en het aanbod van het openbaar vervoer te verhogen, door zowel zelf initiatief te nemen of in overleg te gaan met partners en hogere overheden.

Stand van zaken

De werking van de vervoerregioraad

Het overleg om het openbaar vervoer te verbeteren gebeurt binnen de vervoerregioraad. In deze raad komen de belangrijkste belanghebbenden uit alle bestuursniveaus samen: de gemeenten,  de Vlaamse overheid, De Lijn, de spoorwegen, ... . De vervoerregioraad stelt een regionaal mobiliteitsplan (RMP) op voor de hele regio en zal dat plan ook opvolgen en evalueren.  Na een oriëntatiefase in 2020 en de synthesefase in 2021 de synthesefase, kon begin 2022  de visienota goedgekeurd worden. De volgende stap is de opmaak en goedkeuring van een voorlopig ontwerp RMP .

De basisprincipes zijn om méér in te zetten op duurzame vervoersmodi en minder op niet-duurzame vervoersmodi. Het lokaal mobiliteitsplan sluit hierbij aan (zie ook actieplan PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting).

In 2022 lagen onder meer volgende zaken op tafel:

  • haltes op de N60;
  • uitbreiding dienstverlening NMBS met twee treinen per uur: opgenomen in het regionaal mobiliteitsplan van de vervoerregio en mobiliteitsplan Nazareth;
  • halteren op de rijbaan door De Lijn ter hoogte van Edemolen - gerealiseerd 2022;
  • station Nazareth: er wordt geen betalend parkeren ingevoerd op de parking NMBS en er is een uitbreiding van de fietsenstalling voorzien;
  • samen met De Pinte blijven we pleiten voor voldoende openbaar vervoer door Landuit;
  • met de Lijn hadden we overleg omtrent haltelocaties 'Vervoer Op Maat';
  • ook het Hoppinpunt (zie ook actieplan PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren) wordt binnen de vervoerregioraad uitgewerkt.

 

Eigen initiatieven

De mogelijkheid om zelf gedeeld vervoer naar de markt te organiseren met de Iedereen Mee Bus is onderzocht en voorbereid. Er zijn hierin nog geen verdere stappen gezet wegens het moeilijk ingevuld geraken van de functie van maatschappelijk werker buurtzorg. 

Tijdspad en mijlpalen

  • Regionaal mobiliteitsplan
    • oriëntatienota - gerealiseerd 2020
    • synthesenota en visie - gerealiseerd 2022
    • ontwerp regionaal mobiliteitsplan (2022-2023)
    • nieuw openbaar vervoerplan - van kracht vanaf 1 januari  2023
  • Inrichting vaste ritten met de 'Iedereen mee bus' naar de markt - on hold
  • Halteplaatsomgevingen verbeteren - dit wordt mee opgenomen in  het nieuw openbaar vervoerplan en het project m.b.t. de centrale as 'De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard'

Wat kost het

Er was 1.000 euro voorzien voor 'Vervoer op maat', er zijn hier geen uitgaven op gebeurd.

Slim en veilig op weg

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Terug naar navigatie - PB2-01 Gedeelde mobiliteit faciliteren

Ons plan

Het lokaal bestuur wil de gedeelde mobiliteit faciliteren om de autoafhankelijkheid te reduceren.

Stand van zaken

Hoppinpunten

Vanuit Vlaanderen is beslist dat de Mobipunten voortaan als Hoppinpunten door het leven gaan. 'Hoppin' staat voor basisbereikbaarheid en alle daaraan gelinkte oplossingen. Vanuit de Vlaamse Vervoersregio (VVR) Gent is in 2021 een verantwoordingsnota en een schets opgemaakt voor het lokaal Hoppinpunt Station Nazareth - Eke. De NMBS wenste een beperkte aanpassing aan het schetsontwerp door te voeren.

Dit project loopt vertraging op bij de Vervoersregio waardoor de realisatie is uitgesteld van 2022 naar 2023.

 

Fietsleasing medewerkers lokaal bestuur Nazareth

Sinds 1 april 2021 biedt het lokaal bestuur Nazareth fietsleasing aan voor haar personeelsleden.:

  • Eind 2021 maakten 14 medewerkers van het lokaal bestuur en 2 leerkrachten van de gemeenteschool hiervan gebruik.
  • In 2022 maakten 19 medewerkers gebruik van de fietsleasing, waarvan 4 in de loop van het jaar de organisatie verlaten hebben.
  • Eind 2022 konden medewerkers instappen in het nieuwe systeem waarbij de betaling gebeurt via de eindejaarstoelage. Het aantal gebruiker steeg met 9 nieuwe deelnemers tot 24.

Tijdspad en mijlpalen

  • Hoppinpunt (realisatie tegen 1 januari 2024)
  • Fietsleasing medewerkers lokaal bestuur Nazareth  - gerealiseerd 2021

Wat kost het

  • De budgetten voor het Hoppin-punt zijn verschoven naar 2023. Er is 63.000 euro aan uitgaven voorzien, daar staan59.750 subsidie-ontvangsten tegenover.
  • Fietsleasing: het lokaal bestuur betaalt 20 euro van de maandelijkse leasingkost van een personeelslid, op voorwaarde dat er op jaarbasis minimum 50 % van het woon-werkverkeer met de fiets wordt afgelegd. Deze personeelsgebonden kosten worden verrekend binnen het gelijkblijvend beleid. Vanaf 2023 vervalt dit, omdat dan de betaling gebeurt via de eindejaarstoelage.

PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Terug naar navigatie - PB2-02 De weginfrastructuur vernieuwen

Ons plan

Om de veiligheid te verhogen wordt er geïnvesteerd in nieuwe wegen.

Stand van zaken

Voorbereiding en uitvoering van de werken

  • Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat): ontwerp in 2022, de uitvoering is uitgesteld van 2023 naar 2025 omwille van overleg met de handelaars en budgettair-economische redenen.
  • De Lichterveldestraat: de aannemer is eind 2021 aangesteld, de werken zijn in 2022 uitgevoerd en eind 2022 voorlopig opgeleverd. Door deze werken uit te voeren hebben we een veiligere omgeving gecreëerd in de buurt van de school en het woonzorgcentrum. Deze weg geeft de mogelijkheid aan het woonzorgcentrum om hun verkeer op eigen terrein te organiseren.
  • Boeregemstraat: De werken in de Boeregemstraat op grondgebied Nazareth zijn in 2022 voor 90% gerealiseerd. In 2023 zal de toplaag asfalt nog worden aangelegd. Door deze actie te realiseren hebben we een veiligere fietsverbinding tussen Nazareth en Lozer gecreëerd.
  • Oudenaardseheerweg: we onderzoeken de inrichting  in het kader van het gemeentelijk mobiliteitsplan. 
  • Huisepontweg: Kruisem is akkoord om een fietspad aan te leggen. Verder overleg is nodig om het ontwerp en de planning af te stemmen.
  • 's Gravenstraat/Klapstraat (N437):
    • Door middel van een motie is de Vlaamse Regering aangemaand verder te werken aan dit dossier. In 2021 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld met Sint-Martens-Latem.
    • In 2022 zijn de aangepaste onteigeningsplannen afgewerkt. De raming van de onteigeningen en de opmaak van het ministerieel besluit moeten nog worden opgemaakt. De uitvoering is wellicht niet meer voor deze legislatuur.
  • Weefstraat-Heerweg: na verschillende overlegmomenten met De Pinte is in 2021 een consensus bereikt omtrent het profiel. Het aanbestedingsdossier is in opmaak, de uitvoering is voorzien in 2024 en 2025.
  • Landuit: we maken het ontwerp op in 2022-2023 in samenwerking met Aquafin. In 2022 hadden we overleg met alle stakeholders. In 2023 maken we de unieke verantwoordingsnota op en zullen de eerste bezoeken plaatsvinden ivm de afkoppelingen.

Tijdspad en mijlpalen

Project 2020 2021 2022 2023 2024
2025+
Drapstraat (van Dorp tot Stropstraat)     ontwerp
(via Farys)
    uitvoering

De Lichterveldestraat

aanstellen
ontwerper

omgevings-vergunning

aanbesteding

uitvoering      
Boeregemstraat

ontwerp
omgevings-vergunning

aanbesteding
uitvoering

uitvoering uitvoering uitvoering  

Oudenaardseheerweg
(van Lakenmeerstraat tot spoorweg)

    onderzoek onderzoek    
Huisepontweg

 

ontwerp

overleg Kruisem

overleg Kruisem   ontwerp herzien

's Gravenstraat/

Klapstraat (N437)

 

 

ontwerp

     
Weefstraat - Heerweg (2de fase)

overleg De Pinte

 

overleg De Pinte

ontwerp aan-besteding uitvoering uitvoering
Landuit     onderzoek onderzoek

ontwerp

(Aquario)

 
Steenweg Astene uitgevoerd def. oplevering        
Bekaertstraat uitgevoerd def. oplevering        
N437: Warandestraat tot Sticheldreef uitgevoerd herstelling riolering def. oplevering      

 

Wat kost het

  • In 2019 is de Prijkelstraat heraangelegd. Er werd toen beslist dat na de waarborgperiode van drie jaar na voorlopige oplevering, Veneco het globaal afgerekend uitvoeringsbedrag zou factureren aan het lokaal bestuur. De facturatie is gebudgetteerd in 2023.

PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Terug naar navigatie - PB2-03 Focus op een slimme en veilige weginrichting

Ons plan

De (her)inrichting van wegen gebeurt op zo'n manier dat veiligheid wordt afgedwongen. Hiervoor zullen verkeersdeskundigen worden ingeschakeld.

Stand van zaken

  • We werkten verder aan het mobiliteitsplan. 
    • We maakten een synthesenota op. Voor deze nota baseerden we ons op de oriëntatienota, die de knelpunten en kansen van de Nazarethse mobiliteit in kaart bracht. Tegelijk houden we rekening met de doelstellingen van de Vlaamse overheid en de Vervoerregio Gent en verwerken we onze eigen ambities in het plan.
    • In de eerste helft van 2022 organiseerden we hierover een participatietraject met o.m. twee informatievergaderingen en een aparte webpagina.
    • In de tweede helft van 2022 gingen we over naar de beleidsfase met het vastleggen van actiepunten op wijk- en straatniveau. De goedkeuring van het definitieve plan is voorzien in de eerste helft van 2023.
  • We analyseren de metingen op basis van de smiley- en analysetoestellen. We wisselen onze gegevens uit met deze van de politie. Op basis hiervan werken we oplossingsgerichte voorstellen uit voor straten waar er te snel gereden wordt: Weefstraat, Gaversepontweg, Schoolstraat, Guillaume Delmeirelaan, Merelstraat/Lijsterstraat en Oudenaardseheerweg. In 2023 zetten we de acties verder en werken ook voor andere straten maatregelen uit.
  • Visuele maatregelen nemen om de snelheid te doen dalen:
    • In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan maakten we in het voorjaar van 2022 een nieuw snelheidsplan op. Hierbij is de zone 30 uitgebreid,  komt er een permanente zone 30 in schoolomgevingen en is er geen zone 70 meer binnen driehoek E17-N60-N35.
    • We werken sensibiliserend:
      • De snelheidsmeters plaatsen we maandelijks op verschillende locaties. In de schoolomgevingen plaatsten we de snelheidsmeters bewust in de maanden september en oktober.
      • In samenwerking met de lokale politie  worden er na flitscontroles borden geplaatst met informatie over het aantal overtredingen. 

Tijdspad en mijlpalen

  • Nieuwe functie in het lokaal bestuur: deskundige mobiliteit en verkeersveiligheid - gerealiseerd 2021
  • Systematische opvolging van mobiliteitsindicatoren (vanaf 2022)
  • Mobiliteitsplan (2020-2023):
    • Oriëntatiefase. Wat is er op vandaag:  Knelpunten en kansen - gerealiseerd 2021
    • Synthesefase - gerealiseerd 2022
      • Oplossingsrichtingen voor knelpunten kansen
      • Participatietraject
    • Beleidsfase. Actiepunten op wijk- en straatniveau - definitief beleidsplan (2022-2023)

Wat kost het

  • Het bijkomend budget voor de 'deskundige mobiliteit en verkeersveiligheid' is vanaf 2021 voorzien in het gelijkblijvend beleid ( actieplan GB6-01 Personeel).
  • De opmaak van het mobiliteitsplan kost 56.750 euro (inclusief 25.000 euro voor de mobiliteitstoets), waarvan 30.000 euro gesubsidieerd (ontvangst in 2023). (actie PB2-03-01)

PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Terug naar navigatie - PB2-04 Veiligheid realiseren via gedeelde verantwoordelijkheid en handhaving

Ons plan

Veiligheid is geen zaak van het lokaal bestuur alleen, maar is een verantwoordelijkheid van iedereen. Er wordt ingezet op een grotere betrokkenheid van inwoners, sensibilisering en een strikter handhavingsbeleid.

Stand van zaken

  • We voeren trajectcontrole uit op de N60.
  • De dienst openbare werken vraagt op basis van eigen metingen/klachten aan de lokale politie om snelheidscontroles uit te voeren. Helaas was er in 2022 minder ruimte bij de lokale politie voor het uitvoeren van snelheidscontroles wegens onderbezetting.
  • In het kader van sensibilisering organiseren we een aantal jaarlijks terugkerende acties , in samenwerking met de scholen.
    • Door de organisatie van de verkeerseducatieve dag (Wheelie Walkie) en de fietslessen leren we de leerlingen zich op een veilige manier te verplaatsen in het verkeer. Beide acties gebeuren in samenwerking met de verkeersdienst van politie. 
    • Het fietsexamen voor leerlingen van het 6de leerjaar
    • De STRAP-dag
    • Alle scholen hebben zich opnieuw geëngageerd als Octopus-school en willen meewerken aan een veilige en gezonde schoolomgeving.

 

octopusplan

Tijdspad en mijlpalen

  • Trajectcontrole op de N60 - gerealiseerd 2021

Wat kost het

  • Er is jaarlijks een vast budget van 1.400 euro voor de aankoop van ondersteunend sensibiliseringsmateriaal, dit is in 2022 niet aangewend.