Ons plan
Het mobiliteitsbeleid sluit nauw aan bij het ruimtelijk beleid. De centrale as wordt heringericht tot een groene boulevard die de dorpskernen van Nazareth en Eke verbindt. De weginfrastructuur wordt aangepast voor de realisatie van meer en veilige voet- en fietspaden. Op verschillende manieren worden inwoners aangezet om meer te stappen en te trappen, waarbij er wordt gefocust op de duurzame verplaatsing naar school.
Stand van zaken
De twee dorpskernen verbinden door een groene boulevard
- In 2021 organiseerden we een participatietraject. Via een online vragenlijst (329 respondenten) en twee webinars (80 deelnemers) konden inwoners hun input geven. Het leverde naast verhelderende meningen, ook 276 concrete ideeën en bezorgdheden op.
- Alle gegevens worden geanalyseerd. en worden samengevat in een rapport. Op basis hiervan leggen we in 2022 het verdere plan van aanpak vast voor opmaak ontwerp en uitvoering. Als eerste uitvoeringsdossier voorzien we de heraanleg Dorp-Stropstraat (2023).
Veilige voet- en fietspaden
- Het fietsbeleidsplan is geïntegreerd in het mobiliteitsplan dat begin 2022 wordt goedgekeurd. Daarna starten we met de uitvoering.
- Fietspaden ruilverkaveling: de provincie vraagt om bij de watertoets grondwatermeterpeilingen en infiltratieproeven toe te voegen in plaats van standaardwaardes. Dit leidt tot bijkomende vertraging. De bouwaanvraag kan ten vroegste medio 2022 worden ingediend; de effectieve opstart is wellicht pas mogelijk vanaf 2024.
Tijdspad en mijlpalen
- Groene boulevard: goedkeuring concept (2020-2022)
- Heraanleg Dorp-Stropstraat (2023)
- Goedkeuring fietsbeleidsplan en integratie in het mobiliteitsplan (2020-2021)
- Verlichting spoorwegfietspad - gerealiseerd 2020; geen ontvangsten/uitgaven wegens overname openbare verlichting door Fluvius
- Wegmarkeringen veilige schoolomgeving (2021)
- Overdekte en bewaakte fietsenstalling tegenover het station op gemeentelijke grond (2023)
- Fietspaden ruilverkaveling (timing afhankelijk van derden)
Wat kost het
- Voor het participatietraject en de studiekosten voor 'De groene boulevard' is 50.000 euro voorzien (2021-2022), de bedragen voor de uitvoering worden verschoven.
- De extra kosten voor aanleg fietsinfrastructuur bij het project 'De Lichterveldestraat' (zie actieplan PB2-02) worden voorzien via de budgetten aan dit actieplan (actie PB1-01-02)
- Volgende subsidies zijn aan dit actieplan gekoppeld:
- de Vlaamse fietspadensubsidies ('Kopenhagenplan'): totaal 215.000 euro, gespreid over 2021-2024.
- de Vlaamse subsidies 'Duurzaam naar school': 21.710 euro